Cornelia Melcu – RoboIT9

Cornelia Melcu este profesoară în învățământul primar şi mentor Ştiinţescu. Alături de roboţei a atras alături de ea o echipă formată din părinţi ai elevilor, programatori de profesie, care le arată copiilor cum arată puterea comunităţii şi cum fără tehnologie nu există progres. RoboIT9 este proiectul ei susţinut de Ştiinţescu Braşov care aduce multă bucurie la Şcoala 9 din Braşov.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Sunt foarte activă în social-media și derulez multe proiecte STE(A)M, așa că, într-o zi, imediat după ce s-a lansat apelul pentru finanțarea Științescu 3.0, coordonatoarea de atunci m-a contactat și m-a întrebat dacă nu sunt interesată să aplic și eu. Am căutat pe Internet și am aflat cum, ce, când și unde să aplic.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

RoboIT9

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Aveam de mult în minte să aduc în școală programarea cu trusele LEGO, deoarece eu însămi am lucrat cu ele la un atelier de tehnologie finanțat de ESA Education și am realizat ce mult le-ar plăcea copiilor și cât de multe ar învăța prin joc, doar că încă nu găsisem finanțare.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Da, am aplicat și am câștigat. Știam ce anume oferă LEGO Education pentru învățare, așa că am pus pe hârtie planul și echipa.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

M-am gândit ca în titlu să avem numele școlii – Școala 9 Brașov – robotica și tehnologia. Am avut și o altă variantă, dar, după ce ne-am consultat în echipa de proiect, am rămas cu aceasta.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Sunt pasionată de științe de mic copil – mereu m-am întrebat de ce și cum se petrec anumite fenomene. Când am devenit învățătoare, am căutat să insuflu această pasiune și „omuleților” din clasele mele. De mai mult de 10 ani am descoperit cum mă poate ajuta tehnologia în predare și cât de mult le place elevilor mei. De asemenea, sunt ambasador Scientix și profesor lider Europe Code Week, iar în această calitate am participat la mai multe seminarii, conferințe, workshopuri STEM în educație. Sunt și consul și trainer ESERO România și conduc ateliere de învățare pentru profesori. Sunt de-a dreptul fascinată de câte resurse valoroase descopăr zi de zi pentru a face învățarea disciplinelor STEM mai plăcută și mai ușoară pentru elevii mei!

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Povestea eroinei Marie Curie m-a uimit și impresionat din clasa a VII-a, când am început chimia. Nu e puțin lucru să îți sacrifici chiar sănătatea pentru un ideal. Mai târziu, peste ani, în 2017, am câștigat Premiul European eTwinning „Marie Curie” pentru un proiect STEM despre Univers, în care am folosit și programarea simplă.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Viitorul ne-a ajuns, deja, din urmă, dacă pot spune așa. Deja s-a dovedit că fără tehnologie nu putem progresa. Programarea este astăzi peste tot: din casa noastră, până în univers, prin urmare, acest domeniu îi va ajuta pe copii să se performeze, mai târziu, într-o carieră.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

De la început am știut că vom avea nevoie de sprijin și l-am căutat şi găsit în părinții elevilor, programatori de profesie, care, prin activități voluntare, au susținut ateliere cu elevii. Aș dori să îi numesc și să le și mulțumesc pe această cale: Narcisa David, Eugen Popa, Marian Coandă și Ciprian Popa.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Toți elevii claselor I-IV din școala noastră participă la ateliere de programare, după cum urmează: clasele I-II folosesc seturile LEGO WeDo, iar clasele III-IV seturile Lego Spike. Copiii sunt atât de încântați încât așteaptă cu nerăbdare fiecare atelier. Ei sunt fericiți că lucrează în echipă, realizează proiecte spectaculoase, învață noțiuni de științe și… se joacă cu folos, firește.

Au fost și peripeții?

Poate doar întrebări amuzante: săptămâna trecută, dimineața, o fetiță povestea unei colege care a întrebat-o cine i-a făcut împletitura specială din păr,  că și-a făcut-o special că… este o zi „specială”: merge la atelierul de roboței.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Părinții sunt extrem de mulțumiți că elevii participă la astfel de activități, deoarece sunt conștienți cât de importantă este programarea și tehnologia, în general, iar atelierele sunt gratuite, cu materialele puse la dispoziție de școală.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Științescu este, pentru mine, o oportunitate excelentă de a aduce elevilor din cartierul de la marginea Brașovului, unde este școala noastră, învățarea secolului 21. În cadrul atelierelor, noțiunile de științe,  de exemplu forțe sau polenizare, sunt predate alături de activități practice de construcție a unor roboți. De asemenea, mi-a confirmat cât de importantă este puterea comunității: în cadrul proiectului nostru comunitatea școlară este strâns legată de cea locală, ceea ce ar trebui să se petreacă peste tot în țară pentru a avea o creștere a calității a învățământului.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Nu e grea deloc programarea, dimpotrivă, este chiar atractivă și amuzantă dacă o înțelegi!

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Cu siguranță aș implica și elevii de gimnaziu, este mare nevoie de o altfel de abordare a disciplinelor STEM la această vârstă.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Recomand, tuturor, să aplice cu încredere, deoarece, dacă proiectul este cu adevărat aducător de nou și schimbare, poate fi aprobat și poate schimba chiar viitorul unor copii (ne dorim ca un număr mare de tineri să îmbrățișeze cariere STEM, deoarece este mare nevoie peste tot în lume, nu numai în România).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Cred că ar trebui ca fondul să se extindă peste tot în țară, deoarece cunosc o mulțime de profesori care își doresc să aducă noul suflu în predarea STEM în școală, dar, din păcate, nu găsesc fondurile/resursele necesare. De asemenea, aș acorda o suma mai mare proiectelor depuse de școli, deoarece în școală trebuie să se producă (multe) schimbări.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Eu aș contacta reprezentanții proiectelor europene STEM pe care le-am numit anterior, pentru colaborare, mai ales în domeniul școlar, unde este cea mai mare nevoie.

Foto credit: Cornelia Melcu


 

Programul Ştiinţescu este implementat la Braşov de Fundaţia Comunitară Braşov și susținut la nivel național de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR.