Matei Cristian Steavu – UP!

Matei Cristian Steavu face parte din grupul de inițiativă „Robomania” compus din câțiva liceeni ai Colegiului Național „Radu Negru” din Făgăraş, care și-au propus, printr-o serie de ateliere, să se perfecţioneze în utilizarea, mânuirea, programarea și întreținerea dronelor. Cu susţinere de la Fondul Ştiinţescu Ţara Făgăraşului, Matei a construit drone de la zero în proiectul UP! şi a descoperit alături de colegii săi fascinanta lume a tehnologiei.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Ni s-a spus de Fondul Științescu la școală.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

Numele proiectului este „UP!”.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea ne-a venit în timpul orei de Fizică. Ideea inițial era mai complexă și mai puțin realistă, dar a fost adaptată.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Inițial, voiam să construim un fel de platformă pentru alte drone cu ajutorul motoarelor, aplicând noțiunile dronelor pe un fel de platformă. Cealaltă idee a fost să folosim 3D printere, dar nu știam ce am putea face să fie mai interesant. Ne-am hotărât asupra ideei gândindu-ne dacă am fi capabili să ducem ideea la bun sfârșit și dacă am putea atrage alți colegi în proiect.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Ideea proiectului a venit încercând să îl descriem cât mai pe scurt. Celelalte idei au fost „Up in the skies.” sau „Drones”, dar ori erau prea lungi, ori sunau prea banal, voiam ca ideea să fie mai abstractă.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

În general programarea şi dronele mi se par foarte interesante. Îmi place faptul că putem folosi elemente tehnice complicate pentru a creea ceva cu care ne putem distra sau care poate fi aplicat în foarte multe domenii.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Nu, nu am.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Eu cred că dronele vor deveni din ce în ce mai utile grație multitudinii de aplicații posibile ale dronelor. Dacă vor să devină ingineri, să inventeze lucruri precum mașini zburătoare, vor trebui să înceapă de jos, cu o dronă.

APLICAȚIA

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Experimentele au constat în programarea de drone sau construirea de drone. Au reacționat pozitiv, mai ales când vine vorba de construirea dronelor.

Au fost și peripeții?

Da, a trebuit să tot amânăm întâlniri din cauza situației pandemice.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Nu.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

M-a ajutat să învăț să mă organizez mai bine, să explic mai bine. Mi-am îmbunătățit cunoștințele despre drone.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Da, am realizat că unele lucruri sunt mai ușoare decât par și unele mai grele.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aș face perioada de învățare de programare mai scurtă și m-aș axa mai mult pe construirea dronelor.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da, este o experiență de neuitat, într-un mod plăcut atât pentru elevi cât și pentru mentori.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Am putea achiziționa un 3D printer pentru a printa carcase pentru drone ca să le facem să arate mai atrăgător. Cu ajutorul lor și a unor senzori am putea măsura calitatea aerului de exemplu.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Da.

 

Foto credit: Matei Cristian Steavu