Valentina Matei – ORADEAstrofizică

Valentina Matei este profesoară în Oradea. Ştiinţescu Oradea a fost alături de ea în misiunea proiectului ORADEAstrofizică pe care l-a imaginat pentru a implica elevii în cât mai multe activități de observații astronomice și de a-i determina să admire cerul înstelat.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Am mai colaborat cu Fondul Științescu și în 2018 pentru derularea proiectului ORADEAstronomie.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?

ORADEAstrofizică.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

M-am gândit la un proiect care să fie util celor care își doresc să știe mai multe despre spațiul cosmic şi în care să se întâlnească cu noțiuni teoretice, activități practice și sesiuni de observații astronomice utilizând telescopul școlii, dar și telescoape robotizate performante (on-line) situate la observatoarele astronomice din Hawaii (SUA), Siding Spring (Australia).

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Inițial m-am gândit la două proiecte: unul de scriere de coduri și crearea unor holograme (cu ajutorul MergeCube) și al doilea proiect de astrofizică. Primul mai spectaculos, dar presupunea utilizarea unei tablete sau laptop și lucrul în fața unui ecran și al doilea proiect, cel de astrofizică în care să utilizăm telescopul școlii, dar și telescoape robotizate cu diametrele obiectivelor de 2 metri. Am ales al doilea proiect din dorința de a implica elevii în cât mai multe activități de observații astronomice și de a-i determina să admire cerul înstelat.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Titlul proiectului ORADEAstrofizică are o semnificație aparte. Prin Oradea, trecea în urmă cu 500  de ani meridianul de referință (prin cetatea orașului trecea meridianul zero). Astrofizica este o ramură a astronomiei care se ocupă cu fizica Universului. Printre corpurile studiate sunt Soarele, stelele, galaxii, roiuri de galaxii, roiuri de stele.

Au mai fost multe ore de fizică în care elevii au învățat ce este o sursă de lumină sau un corp luminat, ce sunt lentilele, cum se determină distanța focală, ce este și cum se propagă lumina, ce sunt reflexia și refracția luminii. Materialul didactic achiziționat a intrat în dotarea laboratorului de fizică al școlii ,,prof. Marin Bica”.   

 

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Spațiul cosmic a fost întotdeauna un subiect de fascinație pentru mine. În 2008 și 2011 am participat la programul Space Academy for Educators (nivelul începători și avansați) la US Space & Rocket Center, Huntsville, Alabama și Centrul Spațial Kennedy, Florida, SUA.

Am urmat și alte cursuri de formare organizate de Agenția Spațială Europeană, Agenția Spațială Română și Galileo Teacher Training Program.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

O admir pe Sally Ride, prima femeie astronaut a SUA, pentru pasiunea cu care a coordonat programe spațiale accesibile elevilor din întreaga lume, la care au participat și elevii școlii noastre. Homer Hickam, fost inginer la NASA, a proiectat navetele spațiale, condus de pasiunea pentru rachete și știință. O admir enorm pe Marie Curie pentru studiile și descoperirile pe care le-a realizat. 

În adolescență m-a inspirat profesoara și diriginta mea din liceu. Din clasa a X-a știam ce vreau să studiez. Doamna prof. Ana Meșter a sădit în inima mea pasiunea pentru știință, și pentru asta îi mulțumesc.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Domeniul științific dezvoltă gândirea logică, ajută la înțelegerea fenomenele din natură și din viața de zi cu zi. Astrofizica îți oferă o perspectivă pentru a cunoaște spațiul cosmic și locul nostru în Univers.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Întreaga echipă a contribuit la succesul proiectului. Laboratorul de fizică al școlii este spațiul în care am organizat activitățile teoretice și practice pentru elevii din gimnaziu. Materialele didactice achiziționate fac parte acum din dotarea laboratorului de fizică al școlii. Telescoapele sunt acum mereu pregătite pentru observații astronomice.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Observațiile astronomice au avut cel mai mare impact. Filtrul solar achiziționat  pentru telescop a permis studierea Soarelui și a petelor solare.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da, cu siguranță.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Continuarea și extinderea activităților, implicarea elevilor școlii din mai multe categorii de vârstă.

 

Foto credit: Valentina Matei


Fondul Științescu Oradea, este un program implementat în județul Bihor de Fundația Comunitară Oradea, EUROPE DIRECT Oradea, finanțat de Romanian – American Foundation, susținut de Federația Fundațiile Comunitare din România, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, Fundația Elena Neagu, Golde Oradea, Qubiz, Decitex RO, VPK Packaging Salonta, Creatopy, Smartware, Sema Express, Nidec Oradea, Inter Broker de Asigurare, Vulcri, Accesa.