Titiana Laura Vesa este învăţătoare la Școala Gimnazială Nr. 1 din Buntești, judeţul Bihor şi consideră că Universul STEAM îi ajută pe elevi să înțeleagă conceptele abstracte prin joacă și experimentare. Ea vede în elevii săi mici oameni de știință, dar și mici informaticieni şi crede că experiențele din lumea reală sunt vitale și că e necesar să ancorăm elevii în realitate prin activități inovatoare. Ştiinţescu Oradea i-a fost alături în demersul ei de a aborda activitățile didactice dintr-o altă perspectivă, pentru a realiza o punte între abordarea tradițională și cea modernă.
CUM A ÎNCEPUT TOTUL
Cum ați aflat de Fondul Științescu?
Am primit un e-mail de la Fundația Comunitară Oradea.
Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?
Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?
Întotdeauna mi-a plăcut să descopăr cele mai interesante metode să le predau elevilor mei, să le trezesc interesul pentru învățare, pentru a veni cu drag a doua zi la școală. Simt că au nevoie de diversitate, noutate și interactivitate. Mi-am dorit să intru în lumea lor, cea a tehnologiei, să îi îndrum cum să o folosească corect și eficient, precum și a activităților STEAM. Din anul 2020 sunt ambasador Scientix. Pe această cale aș dori să împărtășesc puțin din experiența mea în calitate de ambasador. La fiecare diseminare de activitate sau conferințe și workshopuri, am învățat din schimbul de practici al colegilor din Europa. Desfășurarea activităților STEAM prezentate de către mine au presupus întotdeauna o investiție în resurse și materiale pentru o bună organizare, investiție pe care am suportat-o financiar din resurse proprii. Ulterior am descoperit utilizarea Seturilor LEGO Education SPIKE Essential în activitatea didactică pe care o consider o adevărată provocare pentru profesori. De aici mi-a venit ideea să aplic în cadrul concursului de proiecte Fondul Științescu din Oradea. Pe această cale le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă finanțarea proiectului STEAMROBOT-iștii.
Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?
Aproximativ, da. Prima variantă avea și ozoboți cuprin și în lista de buget, dar în cadrul selecției am hotărât să renunțăm la ei și să ne focusăm pe experimente și Lego Education.
Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?
Ideea de titlu mi-a venit foarte ușor, am realizat o combinație de cuvinte gândindu-mă la activitățile steam și la robotică.
PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE
Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?
Cum am descris mai sus, fiind ambasador Scientix, am avut multe oportunități de a explora acest domeniu care mi-a tras cu ochiul și m-a ambiționat să încerc și eu, deci pot mărturisi că ador ceea ce fac. Plecând de la cheia activităților STEAM și anume ,, learning by doing”, i-am atras pe elevii mei în activități practice de învățare. Ce îmi place la acest domeniu?! Interdisciplinaritatea specifice domeniilor STEAM (știință, tehnologie, inginerie, arte şi matematică) și faptul că pot implementa la clasă activități inovatoare menite să stârnească curiozitatea și interesul elevilor.
Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?
Da. Henri Coandă, fără el lumea ar fi arătat altfel.
De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?
Abordarea STEAM îi ajută pe elevi să înțeleagă conceptele abstracte prin joacă și experimentare, ei pot înțelege cu ușurință anumite fenomene. Beneficiile sunt multe, cum ar fi: stimularea creativității, dezvoltarea gândirii logice, gândirea independentă, abordarea cuprinzătoare, curiozitatea și multe altele. Domeniul cuprinde activități inteligente pentru copii, ce dezvoltă interesul pentru științele exacte și tehnologie. Eu am văzut în elevii mei mici oameni de știință, dar și mici informaticieni. Experiențele din lumea reală sunt vitale și e necesar să ancorăm elevii în realitate prin activități inovatoare, trebuie să abordăm și dintr-o altă perspectivă activitățile didactice, să realizăm o punte între abordarea tradițională și cea modernă.
Pe lângă competențele digitale, elevii și-au dezvoltat și competența de a comunica într-o limbă străină, deoarece în cadrul atelierelor elevii puneau în mișcare creațiile lor din cărămizile LEGO prin programarea din softul SPIKE, asemenea unui scratch, folosind comenzi cu blocuri de cuvinte în limba engleză. Lecțiile au fost structurate în jurul unor povestiri bazate pe rezolvarea de probleme întâlnite în viața reală, temele acestor povestiri conducând către transformarea gândirii în gândire logică și orientată către rezolvarea de probleme.
APLICAȚIA
Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).
Resursele au constat în achiziționarea a patru kituri Lego Education Spike Essential și a șase kituri cu experimente. Îmi place să lucrez într-o școală cu dascăli dedicați, iar acest lucru este prezent și în Școala Gimnazială Nr. 1 din Buntești. Dacă există comunicare eficientă, colaborare și spirit de echipă, totul decurge frumos. În toate etapele proiectului mi-au fost alături colegele din echipă: Ciuciu Olimpia, Corbu Mirela şi Gabor Laura. Pe această cale mulțumesc doamnei director, doamnei contabil a școlii noastre care ne-a sprijin necondiționat cu tot ce a fost nevoie pentru achiziție.
La realizarea proiectului, pe lângă finanțarea pe care am obţinut-o de la Fondul Științescu Oradea, am avut și un altfel de sprijin de la domnul primar Sorin Degău, căruia îi mulțumesc pentru tot sprijinul acordat. Ne-a sponsorizat cu o imprimantă profesională color, dar mai mult, în cadrul unui proiect de mare anvergură, a dotat toate școlile din comuna Buntești cu table smart, tablete pentru elevi și laptopuri pentru profesori, ceea ce a contribuit enorm la desfășurarea atelierelor.
În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?
Elevii au făcut cunoștință cu cel mai nou set din sistemul de învățare LEGO Education STEAM și anume, SPIKE Essential care i-a implicat în investigarea fenomenelor STEAM oferindu-le experiențe unice de învățare bazate pe joc, povestire și învățare experiențială. De asemenea, elevii au fost implicați în investigare folosind evenimente din viața de zi cu zi. Atelierele s-au desfășurat săptămânal în afara orelor de curs. În cadrul orelor de științe s-au realizat experimente știintifice distractive cu ajutorul kiturilor de chimie Science Lab – 150 de experimente.
Au fost și peripeții?
Da. Când am realizat experimentul cu vulcanii, una dintre echipe a mărit cantitatea de oțet și bicarbonat stabilită pe fișă, ceea ce a dus la un vulcan extrem de „nervos”.
Cât despre sistemul de învățare Lego education, pe lângă ingeniozitatea de care au dat dovadă elevii, la fiecare atelier descopeream cu toții ceva nou când foloseam limbajul de programare cu pictograme în bloc.
Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?
Întotdeauna am primit feedback de la părinți. După fiecare atelier, am diseminat activitatea din ziua respectivă pe grupul părinților și pe pagina mea de facebook. Părinții au fost extrem de încântați.
BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”
Cum v-a ajutat experiența asta?
Pe mine m-a dezvoltat această experiență mult, dar important este că pe elevi i-a ajutat și mai mult. Sunt împlinită că am reușit să implementez alături de colegele mele în Școala Gimnazială Nr.1 din Buntești, activitățile prevăzute în proiect.
Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?
Da.
Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?
Sunt mulțumită cu ce am realizat alături de echipa de elevi și profesori din proiectul drag mie, STEAMROBOT-iștii. Îmi place să privesc spre viitor, cu siguranță voi aplica și la ediția următoare, sănătate să avem.
Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?
Da! Mulțumim, Științescu Oradea! Mulțumim, Teodora!
VIITORUL ȘTIINȚESCU
Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?
Acum că elevii s-au familiarizat cu kiturile LEGO Education Spike Essential, consider că implicând mai mulți profesori și elevi, deopotrivă, am putea câștiga finanțări externe pentru a suplimenta numărul de kituri Lego.
Anul școlar următor vine cu un opțional bazat pe pedagogia STEAM, opțional în cadrul căruia vom folosi toate resursele din proiect.
Foto credit: Titiana Laura Vesa
Fondul Științescu Oradea, este un program implementat în județul Bihor de Fundația Comunitară Oradea, EUROPE DIRECT Oradea, finanțat de Romanian – American Foundation, susținut de Federația Fundațiile Comunitare din România, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, Fundația Elena Neagu, Golde Oradea, Qubiz, Decitex RO, VPK Packaging Salonta, Creatopy, Smartware, Sema Express, Nidec Oradea, Inter Broker de Asigurare, Vulcri, Accesa.