Nicoleta Jora – OZOfun în şcoala mea

Nicoleta Jora este profesor în învăţământul primar, pasionată de idei anti-monotonie în predare şi învăţare. Cu susţinere de la Ştiinţescu Galaţi şi-a propus să aducă distracţia în clasă şi să dezvolte o serie de activităţi STEM cu ajutorul unei echipe de ozoboţi.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Cred că printr-un email din partea școlii în care lucrez.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?

OZOfun în școala mea.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Împreună cu Raluca, colega mea, am început să căutăm idei anti-monotonie la clasă. Am accesat cât mai multe cursuri de formare. Partea digitală și activitățile STEM au fost cele care ne-au atras atenția în mod deosebit. Am avut parte de formatori deosebiți de la ESA România, unde am văzut pentru prima dată ozoboții. Acesta a fost primul pas.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Așa a fost de la început. Am știut ce ne dorim și am aplicat la Științescu, cu speranța finanțării, pentru a putea aduce și altceva la noi în școală.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

A fost ușor: am combinat parte din cuvântul ozoboți cu ceva care să atragă atenția copiilor: fun-distracție.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Întotdeauna îmi atrage atenția ceea ce nu cunosc și poate fi folosit împreună cu elevii mei.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Nu știu. E greu. Cel mai mult mi-am admirat profesorii de biologie și de chimie din gimnaziu. De ce? Mi-au rămas întipăriți în memorie pentru cum au reușit să mă facă să-mi placă aceste materii.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Păi, e util orice domeniu care l-ar face pe elev să învețe, să fie curios și să lupte să evolueze. Este foarte greu să găsești, la elevi, motivația pentru studiu. Trebuie să fii inventiv zilnic. Nu reușești mereu, dar când o faci, simți că poți face și mai multe.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Resursele necesare au fost ozoboții și tabletele. Partenerul meu de proiect a fost Raluca Mușat. Alături, am reușit să punem pe picioare proiectul. Ne-am fi dorit să nu vină pandemia. Ne-a pus bețe-n roate în a finaliza un parteneriat cu Sophia Science. Dar sperăm să putem relua acum, când pare că s-a încheiat pandemia.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Am folosit roboțeii la clasă, în activități integrate. Ne-ar plăcea să lucrăm la astfel de proiecte integrate cu toată școala, cu toți profesorii. Ştim însă ce încărcat este curriculum și cât de greu găsești, ca profesor, timp liber pentru o altfel de activitate.

Au fost și peripeții?

Peripeții? Daaa. Cel mai greu a fost să-i faci pe elevi să lase ozoboții din mână, fiind ceva atât de nou pentru ei.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Am ținut la curent părinții, prin grupul de Facebook, cu tot ce făceam la clasă.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Orice te ajută, dacă vrei să produci schimbare. Acest proiect a fost primul nostru „produs” materializat în reușită. Științescu ne-a ajutat să înțelegem că putem. E important să găsești omul potrivit cu care să lucrezi și să ai un Științescu alături!

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Daaa. Ideile vin pe măsură ce te întâlnești cu comunitatea Științescu. Puteam proceda și altfel, dar cred că așa a fost cel mai bine.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Am pregăti elevii mai bine pentru lucrul online.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Întotdeauna. Mulțumim, Științescu! Mulțumim, Irina și echipa Ştiinţescu Galaţi!

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Putem spune că toți elevii școlii cunosc acum ozoboții, prin lucrul la clasă, prin colaborarea cu doamna profesoară de informatică. Ce ar trebui să se întâmple? Să mărim numărul de roboței, să inovăm permanent trusa cu roboței, cu aplicații etc.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Pe plan local, doar Sophia Science. Avem în vedere și colaborarea cu liceeni – voluntari digitali, care să ne ajute în lucrul cu elevii noștri.

Foto credit: Nicoleta Jora


Fondul Ştiinţescu Galaţi este implementat de Fundaţia Comunitară Galaţi, finanţat de Romanian-American Foundation şi de parteneri locali şi susţinut la nivel naţional de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR.