Monica Micula este profesoară la Liceul Teoretic „Costantin Şerban” din Aleşd, judeţul Bihor. În cadrul proiectului „Arome și pigmenți din universul microscopic al plantelor”, susţinut de Ştiinţescu Oradea, a adus alături experimente şi cunoştinţe diverse din lumea ştiinţei şi multă culoare cu arome diverse. Prin aplicațiile practice de biologie, chimie și fizică elevii au intrat în contact cu o multitudine de informații și abilități utile pregătirii lor pentru profesii posibile cum sunt cele din domeniile farmaciei, industriei alimentare, industriei cosmetice sau chiar cercetării.
CUM A ÎNCEPUT TOTUL
Cum ați aflat de Fondul Științescu?
Prin directorul școlii.
Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?
Arome și pigmenți din universul microscopic al plantelor.
Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?
Observând dorința elevilor de a realiza cât mai multe activități practice în cadrul orelor de curs.
Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?
Nu, am avut și alte idei. Discutând cu colegii am ajuns la concluzia că proiectul trebuie să dezvolte în rândul elevilor pasiunea pentru științe: biologie, chimie şi fizică deopotrivă.
Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?
Am avut și varianta: Microuniversul cromatic al plantelor, dar am rămas la Arome și pigmenți din universul microscopic al plantelor deoarece ne-am dorit ca acest proiect să susțină: formarea abilităților de investigare științifică ,formarea deprinderilor de a lucra cu diverse instrumente și aparatură de laborator, dezvoltarea spiritului analitic, bazat pe precizie și exactitate, precum și promovarea aplicațiilor practice ale biologiei, fizicii și chimiei în valorificarea pigmenților vegetali şi a uleiurilor eterice.
PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE
Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?
Iubesc activitățile practice de microscopie, precum și experimentele de chimie care se bazează pe respectarea strictă a unor rețete.
Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?
Da. Ana Aslan pentru munca depusă şi pentru cum a atras atenția oamenilor spre sănătate și frumusețe.
De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?
Prin aplicațiile practice de biologie, chimie și fizică elevii pot dobândi o multitudine de informații și abilități utile pregătirii lor pentru profesii în domeniul: farmaciei, industriei alimentare, industriei cosmetice sau chiar în cercetare.
APLICAȚIA
Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).
Am avut nevoie de aparatură de laborator: mojare, microscoape, lame, lamele, aparat Soxhlet, hârtie de filtru, matrițe, balanță de precizie, matrițe, grăsimi vegetale şi material biologic proaspăt.
În derularea proiectului am beneficiat de susținerea Asociației părinților Constantin Șerban Aleșd, conducerii școlii şi a bibliotecarului școlii.
În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?
Am exersat cu elevii tehnicile de prelevare de materiale vegetale proaspete, am realizat preparate microscopice pentru evidențierea formațiunilor secretoare care elaborează secreții în cazul plantelor aromatice, precum și a cloroplastelor și cromoplastelor care dau culoare diferitelor părți ale plantei, ei fiind încântați să descopere această lume nevăzută a plantelor.
Am extras arome din plante precum: mentă, dafin, levănțică, portocal, folosind tehnica de macerare dar și cea Soxhlet mult mai rapidă.
Am obținut săpunul pe baza reacției de hidroliză a grăsimilor, precum și crema de gălbenele din grăsimi vegetale, ceară de albine și colorant natural de gălbenele.
Au fost și peripeții?
Da, săpunul nu s-a întărit deoarece la procesul de fabricare al său, soda caustică a fost de o concentrația mult prea mică.
Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?
Da.
BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”
Cum v-a ajutat experiența asta?
Am reușit să interacționez mai mult cu colegii, să cunosc mai bine elevii, să îi înțeleg.
Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?
Da.
Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?
Aș populariza mai mult proiectul, aș implica mai mulți elevi.
Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?
Da.
VIITORUL ȘTIINȚESCU
Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?
Printr-o promovare mai intensă a programului, prin reunirea mai multor oameni în cadrul unor activități practice.
Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?
Da.
Foto credit: Monica Micula şi FCO
Fondul Științescu Oradea, este un program implementat în județul Bihor de Fundația Comunitară Oradea, EUROPE DIRECT Oradea, finanțat de Romanian – American Foundation, susținut de Federația Fundațiile Comunitare din România, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, Fundația Elena Neagu, Golde Oradea, Qubiz, Decitex RO, VPK Packaging Salonta, Creatopy, Smartware, Sema Express, Nidec Oradea, Inter Broker de Asigurare, Vulcri, Accesa.