Valeriu Apostol – EcoSera

Valeriu Apostol este mentor Ştiinţescu pasionat de ştiinţe, tehnologie şi natură. Cu susţinere prin programul Fondul Ştiinţescu Galaţi, implementat de Fundaţia Comunitară Galaţi, a dezvoltat până acum trei proiecte STEM dedicate copiilor şi tinerilor, în care ştiinţa şi tehnolgia se îmbină cu protecţia mediului şi ecologia. 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

De pe Facebook.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?

  1. Educație și Știință pentru un viitor ecologic”
  2. Fabrica”
  3. Ecosera

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Pentru primul proiect („Educație și Știință pentru un viitor ecologic”), am aplicat o idee venită din necesitatea de a-i asigura tatălui meu energie electrică, sursele regenerabile fiind singura soluție posibilă. Ideea și soluția găsită atunci am aplicat-o împreuna cu elevii liceului pentru a dota parcul școlii cu stâlpi de iluminat alimentați la energia produsă de eoliana construită chiar de ei. Pentru celelalte proiecte ideile au venit tot din experiența proprie, din documentare și din interesul și preocuparea pentru protecția mediului și pentru tehnologie.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Din multele idei care mi-au umplut mintea încă de pe băncile facultății și pe care îmi doresc să le implementez, le-am ales pe cele care se pot plia perfect pe nevoile de cunoaștere și de dezvoltare ale copiilor.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Pentru primul proiect implementat am avut de ales între 3 variante de titlu și l-am ales pe cel mai sugestiv. Pentru următoarele două, prima idee de titlu, respectiv „Fabrica” și „Ecosera” au venit împreună cu ideea cu care am aplicat și au rămas definitive.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Pasiunea pentru științe pot spune că am avut-o dintotdeauna. Îmi amintesc că plecăm cât e ziua de lungă să caut fel de fel de plante și animăluțe prin Lunca Siretului sau a Prutului și peste tot unde mai găseam o oază de sălbăticie, îmi petreceam aproape tot timpul liber construind vapoare și corăbii, karturi electrice sau circuite electrice care ne făceau copilăria mai interesantă. Mai târziu am descoperit calculatorul și programarea a luat locul lucrului manual.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Am mulți eroi iar pe locul 1 ar putea fi în același timp și Elon Musk sau Bill Gates, dar şi Einstein sau Pitagora. Cu toții au contribuit și contribuie la dezvoltarea omenirii.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Viitorul este din ce în ce mai mult tributar științelor exacte, iar un copil ce azi îmbrățișează știința la nivel de pasiune, va fi 100%  un viitor adult care va înțelege și va veni în întâmpinarea noilor tehnologii.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

În toate proiectele am avut parte de ajutor, atât financiar cât și cu specialiști voluntari din partea Damen Galați, cărora le mulțumim foarte mult pe aceasta cale.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

În primul proiect elevii au avut de construit o turbina eoliană începând cu bobinarea celor 9 bobine de cupru, construirea rotorului și a statorului și terminând cu construirea sistemului de conversie și control a energiei electrice provenită de la eoliană şi panouri solare.

În cel de-al doilea proiect, Fabrica, elevii au avut de construit jucării automatizate și robotizate pe baza de componente de tip arduino (controlere, senzori, motoare CC, servomotoare, componente de rețea etc), pe care le-au programat în Arduino IDE, adaptându-le propriilor nevoi de joacă.

În cel de-al treilea proiect elevii au construit o seră în care au plantat plante atât în sistem tradițional cat și în sistem aquaponics demarând astfel un proces de cercetare în domeniul creșterii plantelor în apă cu ajutorul acvaculturii având ca lot martor o zonă cu plante semănate în mod tradițional. Sera cuprinde o zonă de automatizare completă, asigurând transportul apei și condiționarea mediului (temperatură, umiditate, ventilație etc) cu ajutorul tehnologiilor pe baza de componente Arduino.

Au fost și peripeții?

Atunci când experimentezi ceva de la zero împreună cu elevii tot timpul apar și peripeții datorate neprevăzutului și cărărilor neumblate de nimeni înainte pe care am îndrăznit să mergem, dar întotdeauna am găsit soluții și calea care ne-a scos din încurcătură.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Daaa, tot timpul vin părinții încântați de cele povestite de copii să ne mulțumească și să ne ofere ajutorul lor atât cât pot. Feedback-ul primit de la părinți este de foarte mare ajutor pentru creionarea următorilor pași în proiectele derulate.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Activitățile din cadrul proiectelor Ştiinţescu m-au ajutat să păstrez o legătură permanentă și constructivă cu elevii participanți și nu în ultimul rând m-au ajutat să rămân conectat permanent la apariția noutăților și tehnologiilor avangardiste din domeniile STEM.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Încă din primele luni am trăit una din revelațiile pe care ar fi trebuit să le trăiască orice cadru didactic din România: ştiințele nu trebuie să rămână doar la îndemâna copiilor cu părinți care-şi permit financiar să susțină un astfel de hobby sau să îl ducă la una din școlile particulare de profil. Domeniile STEM trebuie să ajungă și în zonele cu părinți cu posibilități reduse, dar în care copiii au dorința și puterea de a se implica și a se dezvolta în acest sens.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Nu aş schimba nimic din modul în care interacționez deja cu elevii şi colegii din proiecte dar aş încerca sa implic mai mult conducerea și orice factor de decizie la nivel local.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Tot timpul am recomandat tuturor să își ia inima în dinți și să aplice cu proiecte interesante pentru elevi la Fondul Științescu.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

E imperios necesar să crească finanțarea și numărul de proiecte implementate. Idei sunt multe și oameni dornici s[ le aplice încă se mai găsesc, mai ales în rândul corpului profesoral din România. Trebuie doar mai mult curaj și mai multă încurajare și din partea factorului decizional.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Cei pe care-i știu deja ne ajută și sigur o vor mai face și pe viitor.

Foto credit: Valeriu Apostol


Fondul Ştiinţescu Galaţi este implementat de Fundaţia Comunitară Galaţi, finanţat de Romanian-American Foundation şi de parteneri locali şi susţinut la nivel naţional de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR.