Anca Cazan – Arome și pigmenți din universul microscopic al plantelor

Anca Cazan este profesoară de biologie în învățământul gimnazial și liceal la Aleşd, judeţul Bihor. Ca mentor Ştiinţescu crede că prin înțelegerea științelor, elevii trec într-o lume a faptelor reale, a realității obiective și a lucrurilor concrete. Cu susţinere de la Ştiinţescu Oradea a dezvoltat un proiect-poveste pentru ca elevii să aibă un cadru în care să își poată dezvolta spiritul de observare, de investigare şi de interpretare a datelor experimentale.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Printr-un e-mail din partea școlii în care lucrez.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?

Arome și pigmenți din universul microscopic al plantelor.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea a pornit din dorința de a oferii elevilor contexte noi de învățare, de a le stimula curiozitatea, creativitatea, motivația pentru cercetarea lumii vegetale.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Da, așa a fost de la început.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Ideea de titlu s-a conturat pornind de la ceea ce ne-am propus să facem în mod concret în cadrul proiectului: să explorăm universul microscopic al plantelor aromatice, să extragem pigmenți din aceste plante pe care apoi să-i utilizăm la fabricarea săpunului și a cremei de gălbenele.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Încă din gimnaziu pot spune că am avut o afinitate pentru științele naturii, biologie și chimie. Am urmat apoi un liceu cu profil chimie – biologie și o facultate cu aceeași specializare, pentru că am considerat că aceasta este ceea ce vreau să aprofundez. 

Este un domeniu fascinant, care îți permite prin căutări și descoperiri să înțelegi și să explici lumea și fenomenele sale.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Un erou care să mă fii inspirat nu, dar am avut parte de mentori de excepție în formarea mea.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Prin înțelegerea științelor elevul trece într-o lume a faptelor reale, a realității obiective și a lucrurilor concrete. Își va dezvolta astfel spiritul de observare, investigare, de interpretare a datelor experimentale, va crește interesul pentru cunoaștere.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Am avut nevoie de aparatură, ustensile de laborator (aparat Soxhlet, balanță de precizie, pâlnie de separare, lame, lamele etc. ), substanțe chimice, recipiente etc. Acest proiect nu s-ar fi putut realizat fără colaborare între colegii de catedră și elevi. Am avut parte de sprijinul direcțiunii, al Asociației părinților “Constantin Șerban” Aleșd, al Departamentului de biologie și fizică, al Universităţii din  Oradea şi al bibliotecarei Kosa Mira.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

O parte din experimente au constat în efectuarea de preparate microscopice cu secțiuni prin frunzele unor plante aromatice în vederea observării formațiunilor secretoare, o altă parte în extracția pigmenților vegetali cu extractorul Soxhlet, fabricarea săpunului din grăsimi și esențe vegetale și a cremei de gălbenele. 

Activitățile au stârnit curiozitate şi dorința de a experimenta mai mult.

Au fost și peripeții?

Peripeții, nu am avut.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Au fost părinți care ne-au felicitat pentru inițiativa proiectului, pentru implicarea elevilor în activități atât de creative.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Am avut posibilitatea să-mi cunosc elevii în noi contexte de învățare.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Aceea că pentru a-ți alimenta mereu motivația e nevoie de entuziasmul descoperirii.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Nu cred că aș schimba nimic.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Cu siguranță!

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Prin susținerea unui număr și mai mare de proiecte.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Cei care ne-au susținut și în acest proiect.

Foto credit: Anca Cazan şi FCO


Fondul Științescu Oradea, este un program implementat în județul Bihor de Fundația Comunitară Oradea, EUROPE DIRECT Oradea, finanțat de Romanian – American Foundation, susținut de Federația Fundațiile Comunitare din România, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, Fundația Elena Neagu, Golde Oradea, Qubiz, Decitex RO, VPK Packaging Salonta, Creatopy, Smartware, Sema Express, Nidec Oradea, Inter Broker de Asigurare, Vulcri, Accesa.