Klementina Harácsek este profesoară de fizică în Oradea, cu susţinere prin Fondul Ştiinţescu Oradea, a adus roboţii şi jocul în şcoală prin ateliere de programare. Activitățile propuse în proiectul „Get started” îi încurajează pe elevii din clasele a 4-a și a 5-a să privească cu entuziasm învățarea practică STEAM. Această experiență de învățare prin joacă, îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilitățile de gândire computațională, inclusiv crearea și modificarea secvențelor, testarea și depanarea.
CUM A ÎNCEPUT TOTUL
Cum ați aflat de Fondul Științescu?
De la Inspectoratul Școlar încă din anul 2016.
Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?
Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?
Dorința copiilor mai mici de a lua parte la folosirea tehnologiilor informatice, la programarea roboților, m-a împins la propunerea acestui nou proiect.
Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?
Am mai avut și alte idei, dar cererea copiilor era pe primul loc! Astfel în acest an am început studierea programării roboților Lego.
Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?
Alegerea titlului a fost foarte ușoară. Este prima oară când am dorit să lucrăm cu Lego roboți, așa că, hai să începem!
PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE
Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?
În fiecare an, Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, organizează un studiu în rândul profesorilor de fizică, unde putem afla despre noutățile cerute, căutate de tineri. Așa am aflat de la colegi cum au folosit roboții Lego, cât de eficient a fost şi care sunt beneficiile.
De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?
Programarea este ceva misterios, mai ales în lumea copiilor. După ce copiii reușesc să construiască primul robot programat, vor căpăta încredere în sine, că și ei sunt în stare să scrie un program, să facă ceva folositor.
APLICAȚIA
Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).
Din acest punct de vedere suntem foarte norocoși, fiindcă școala ne-a pus la dispoziție laboratorul de fizică, și nu numai. La cele șapte seturi Lego Spike am primit 7 laptopuri, cu ajutorul cărora am putut realiza programarea roboților foarte ușor.
În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?
Atelierele au fost organizate după recomandarea de Lego Education, prin joc educațional. Copiii au fost foarte curioși, activ, inovativi, dar mai ales s-au bucurat de posibilităţiile jocului.
Au fost și peripeții?
Din păcate da. Pentru că setul Lego WeDo 2.0 nu se mai fabrica, am fost nevoiți să cumpărăm alt set, mai scump, astfel în loc de opt seturi, am cumpărat doar șapte.
Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?
Da, din fericire s-a întâmplat acest lucru, și am fost foarte mulțumită de acest lucru. De aici mi-a venit ideea de a invita părinți la ultima activitate, unde părintele, împreună cu copilul, au avut posibilitatea de a se juca şi a descoperi fascinanta lume a programării şi a roboţiilor. Și această activitate a avut un mare succes.
BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”
Cum v-a ajutat experiența asta?
Am avut posibilitatea de a cunoaște copii și din alte locuri.
Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?
Da, de ziua școlii am prezentat ”produsele” atelierelor de robotică.
Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?
Aș implica şi mai mulți copii.
Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?
Da, cu încredere!
VIITORUL ȘTIINȚESCU
Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?
Cu implicare în viața comunităților a mai multor sectoare.
Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?
Centrele de energie.
Foto credit: Klementina Harácsek şi FCO
Fondul Științescu Oradea, este un program implementat în județul Bihor de Fundația Comunitară Oradea, EUROPE DIRECT Oradea, finanțat de Romanian – American Foundation, susținut de Federația Fundațiile Comunitare din România, cu sprijinul donatorilor individuali și al finanțatorilor locali: Vernicolor, Fundația Elena Neagu, Golde Oradea, Qubiz, Decitex RO, VPK Packaging Salonta, Creatopy, Smartware, Sema Express, Nidec Oradea, Inter Broker de Asigurare, Vulcri, Accesa.