Ştiinţescu Galaţi: Mihai Andrei, de 5 ori campion național la karting

Care este povestea karting-ului în viața dumneavoastră? Cum a început totul?  

La mine a început când am văzut cu ochii mei primul kart, în incinta Palatului Copiilor de la acea vreme. Mergeam la altă disciplină dar în acel moment am renunțat, m-am înscris la karting și de acolo a început totul. La 8 ani am condus prima dată un kart.

Cum a fost prima cursă? V-ați descurcat?  

Prima cursa cred ca am avut-o pe la 10 ani. A fost singurul concurs la care am participat pe kartodromul de la Galați, ulterior acestei curse s-a închis din cauza unor alunecări de teren.

La prima cursă mă descurcam destul de bine, dar neavând echipamentul corespunzător si kartul setat cum trebuia, am ieșit în decor, nu din eroare de pilotaj, ci din cauză că mi-au căzut ochelarii pe ochi și nu am mai văzut. Ca în filmele cu … Mr Bean.

În anii următori am recuperat și am dominat, câștigând 5 titluri de campion național.

Cât timp ați practicat acest sport? De ce ați renunțat? 

Am practicat aproximativ 7 ani. Am renunțat când am atins limita la care se putea participa fără sponsori. Trebuia să ies la curse internaționale, în țară fiind lider, dar era un sport costisitor și fără sponsori serioși nu prea aveai posibilitatea financiară a unor astfel de competiții. La acel moment aspectul ăsta era o problemă, așa că am fost nevoit să mă opresc.

De la ce vârstă este potrivit acest sport pentru copii? V-ați încuraja copiii să descopere kartingul?  

Campionii în pilotaj încep kartingul cam pe la 4-5 ani, majoritatea numelor mari din pilotaj așa au început, și toț,indiferent că sunt din raliu, Formula 1, Indycar sau alte formule, toți încep cu karting.

Da, i-as încuraja, chiar dacă l-ar practica la nivel de hobby, capătă deprinderi pentru toată viața. Acestea țin de condus, concentrare, mecanică și fizică.

Ce abilități dezvoltă și de ce abilități este nevoie pentru a practica cu succes?  

Pe lângă lucrul evident că dezvoltă abilități de condus, ajută și la înțelegerea unor principii de mecanică, fizică, disciplină și concentrare. Abilitățile se antrenează, dar pentru performanță trebuie să ai și o înclinație, aș zice eu, să forțezi limitele pe circuit, să încerci să mai scoți un metru de frânare și să ai un anume fel de curaj.

De exemplu, multe curbe trebuie să le iei într-un derapaj controlat, adică induci intenționat kartului un derapaj, ca să iei curba mai repede, dar, în același timp îl și controlezi, o tehnică care se antrenează, dar pentru care trebuie să și “simți “natural, să simți acel moment când să redresezi sau când să forțezi.

V-a ajutat în vreun aspect al vieții faptul că în copilărie ați făcut acest sport?  

Pe lângă faptul ca m-a ajutat în viața de zi cu zi, atunci când conduc mașina, m-a disciplinat. Pentru performanță trebuie și un stil de viață dedicat, muncitor, trebuie să gândești strategic, să-ți pregătești cursa, startul.

Consider că este un lucru foarte important faptul că m-a ajutat să-mi controlez emoțiile, în cursă este un lucru capital să fii lucid și să iei decizii într-o fracțiune de secundă.

Ce părere aveți despre proiectul din Științescu prin care un grup de elevi își propune construirea unor karturi?  

Este un proiect foarte interesant, cu siguranță vor învăța lucruri valoroase, care le vor fi utile toată viața.

Cum vedeți posibilitatea ca în Galați să se înființeze din nou un kartodrom?

Ar fi o oportunitate extraordinară atât pentru tineri, care ar putea practica acest sport și altele care se pot face pe circuit, dar și pentru oraș, oferind ocazii de petrecere a timpului liber, asistând la o cursă, lucru atât palpitant, dar și educativ.Ca acest lucru să se întâmple ar trebui o colaborare a mediului privat cu  administrația locală.

 


Poți susține programul Ştiinţescu Galaţi printr-o donaţie, aici: https://galati.stiintescu.ro/editia-3-0/proiecte-3-2/

Fondul Științescu Galaţi 3.2 își propune să mobilizeze 15.000 $ pentru finanțarea prin apel deschis de proiecte a cel puțin 6 proiecte. Fundaţia Comunitară Galaţi va selecta 3 proiecte care își propun construirea de la 0 a unui kart electric și cel puțin alte 3 proiecte care propun un proiect Științescu clasic, dar în tematica The Green deal (Pactul Verde). Cele 3 echipe care vor construi câte un vehicul electric vor avea apoi oportunitatea de a expune karturile și de a concura în cadrul unui eveniment public de tip expoziție/concurs la final de ediție, alături de celelalte 6 proiecte din cea de-a 3-a ediție.