Monica Nănescu – Hands on Meteo Science

Atât de încântați au fost de experimentele Hands on Meteo Science încât entuziasmul primilor elevi participanți a devenit viral și a strâns peste 600 de curioși de fenomenele meteo. Inițiativa aparține coordonatoarei Muzeului Științei și Tehnicii, Monica Nănescu, inginer chimist de meserie, care a făcut echipă cu muzeograful Oana Florescu de la Muzeul Poni-Cernătescu din Iași pentru organizarea atelierelor interactive și experimentelor. Sprijin au primit și din partea unor profesioniști voluntari, Mihai Rădeanu- meteorolog sau Marius Cristian Sandu doctorand de la Universitatea Al. Ioan Cuza – Facultatea de Geografie.

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Am aflat de Fondul Științescu prin intermediul unei prezentări făcute la sediul instituției noastre de către reprezentantele Fundației Comunitare din Iași.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Având un patrimoniu reprezentativ de istoria științei și tehnicii, am ales un domeniu care a fost reprezentat cu cinste prin lucrări și experimente de către profesorul chimist Petru Poni și anume: meteorologia.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Da, am formulat-o așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător. Ideile pe care le-am avut ulterior au fost dezvoltate în alte trei proiecte finanțate tot prin Fondul Științescu.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Da, am avut mai multe variante, dar am ales unul dintre acestea, fiind foarte sugestiv,  l-am intitulat: Hands on Meteo Science.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

Prin intermediul profesiei și a pregătirii universitare dobândite de-a lungul timpului.

Ce vă place la acest domeniu?

Absolut totul, dar în special domeniul de educație al tinerilor.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Da, Petru Poni este personalitatea care m-a inspirat pe tot parcursul carierei mele de muzeograf, dat fiind personalitatea sa enciclopedică și multitudinea de domenii ale științei pe care le-a abordat: chimie, fizica, meteorologie, mineralogie etc.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Este un domeniu cu care ne întâlnim zilnic: de la starea vremii până la întocmirea  hărților sinoptice și prezentarea buletinului meteo. Meteorologia dezvoltă interesul copiilor pentru măsurare, experimentare, cunoaștere și determinare a parametrilor meteorologici și a instrumentelor de măsurare a acestora.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Resursele de care am avut nevoie au fost cele materiale, financiare și bineînțeles  umane. Majoritatea atelierelor fiind realizate împreună cu muzeograful Oana Florescu de la Muzeul Poni-Cernătescu din Iași. De asemenea am colaborat cu persoane voluntare, specialiști în diverse domenii, domnul Mihai Rădeanu- meteorolog și cu doctorandul Marius Cristian Sandu  de la Universitatea Al. Ioan Cuza – Facultatea de Geografie.

În ce au constat experimentele?

S-au realizat ateliere interactive prin care elevii au experimentat, prin intermediul reacțiilor chimice, realizarea unui barometru chimic, a unui termometru cu clorură de cobalt, a hârtiei higrometrice și au construit instrumente de măsurare a unor parametrii meteo (girueta), apoi au fost discutate și explicate unele fenomene meteo și  au fost măsurați unii parametrii meteorologici.

Cum au reacționat copiii?

Copiii au fost foarte încântați de experimente, de rezultatele acestora și au transmis entuziasmul lor și altor elevi ca să participe la aceste ateliere interactive, astfel că numărul lor s-a ridicat la peste 600 de elevi participanți la primul proiect Științescu.

Au fost și peripeții?

Nu. Copiii au fost deosebit de curioși, dar ascultători.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da, în special la copii de vârste până în 14 ani.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Am conștientizat de fapt care este nevoia acestor tineri, iar activitățile muzeale le-am orientat mai mult spre acest segment de public.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Da, plăcerea de a transmite și de a lucra cu tineri foarte curioși.

 

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aș găsi noi idei care să atragă tinerii spre muzeu, spre știință și implicit spre Științescu.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Cu siguranță, da.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Depinde foarte mult de cei care sprijină financiar acest proiect astfel încât el să aibă continuitate, iar cei care au câștigat un astfel de proiect să dezvolte proiecte și cu alte școli spre deschiderea gustului pentru știință, într-un cuvânt să aibă sustenabilitate..

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Deocamdată nu, dar sunt convinsă că se vor găsi  voluntari.

Sursa foto: Liceul Tehnologic de Mecatronica si Automatizari