Fondul Științescu, ediția 6.0, a debutat cu o noutate aparte, deoarece am aplicat o altă metodă de a selecta proiectele valoroase, din domeniul educației STEAM, ce urmau să fie finanțate.
La inițiativa finanțatorului local, Eviden România – care a finanțat 50% din bugetul de regranting a programului ediției 6.0 pilonul HUB 2.0, am invitat patru echipe Științescu cu rezultate deosebite din edițiile anterioare să ni se alăture în acest nou proces de co-design.
După succesul pilonului HUB 1.0 al ediției 4.0 a programului am dorit să finanțăm o nouă rundă de proiecte de tip HUB, dar am dorit ca aceste proiecte să fie dezvoltate în cadrul unui proces mai amplu de incubare.
Astfel am păstrat elementele care definesc un proiect de tip HUB:
- să scaleze un proiect de succes din edițiile anterioare prin implementarea acestuia în 2 micro comunități
- să formeze un nou mentor sau noi mentori prin transfer de know-how de la echipa cu experiență
- să utilizeze în proiect și echipamentele achiziționate prin finanțări Științescu anterioare
Am identificat principalele arii, teme, grupuri de beneficiari:
- să fie implementate în mediul rural sau cel puțin în afara municipiului Brașov
- să fie implementate în minim două comunități diferite
- să accentueze rolul tehnologiei și a științelor în viața de zi cu zi îmbinând tradiționalul cu tehnica modernă și contribuind pe termen lung la sustenabilitatea vieții economice locale
- să implice în mod activ pe lângă copii și comunitatea locală
- principalele arii de abordat: meșteșugărit, viața sănătoasă și energii regenerabile
Procesul de incubare a început cu un workshop de co-design urmat de 2 etape de aplicare. În prima etapă cele patru echipe pe baza discuțiilor și a informațiilor conturate în cadrul workshopului și-au prezentat ideea de proiect. Grupul de consultanți ai finanțatorului și ai fundației au analizat propunerile, au revenit cu feedback-uri constructive personalizate, după care a urmat un proces mai lung de consultanță individuală, urmând ca la finele lunii octombrie să fie depuse cele patru proiecte finale.
În urma acestui proces valoros cele patru proiecte finaliste ale ediției 6.0 al programului Științescu, pilonul HUB 2.0 sunt:
Crafts’n’ KIDS – Asociația ArtByte
Proiectul va fi implementat în 4 comunități – Școala Generală nr 4 Săcele, Școala Gimnazială Ghimbav, Școala Generală Prejmer, Școala Generală Cristian – iar cei 160 de copii și mentori dedicați, Anamaria Simirad și Tudor Dugan, vor explora tainele prelucrării lemnului și ale meșteșugurilor tradiționale. Atelierele interactive vor dezvolta abilitățile practice și creativitatea, integrând tehnologii moderne ca gravarea și imprimarea 3D. Vor fi înființarea două ateliere de crafting permanente pentru copii, oferind resurse și instruire continuă pentru cei interesați.
Proiectul nu este doar despre obiectele create, ci și despre formarea unei comunități puternice, promovând tradițiile și stimulând economia locală. Suntem artiști și inventatori, construind un viitor strălucit pentru regiunea Brașov! – susțin inițiatorii proiectului.
Școala din livadă – Grupul de Inițiativă Sânpetru
Proiectul ce va fi implementat la Școala Gimnazială Sânpetru, are ca scop transformarea comunității locale prin educație și implicare. Grădina școlii va deveni un spațiu de educație experiențială, unde sub coordonarea vigilentă a mentorilor elevii mentorați vor practica experimentarea și învățarea aplicată a cunoștințelor din diferite domenii cum ar fi: biologia, geografia, tehnologia, informatica, fizica, chimia, artele plastice și vizuale. Cei 200 de beneficiari își vor dezvolta abilitățile, competențele și cunoștințe creându-și astfel resurse valoroase pentru viitorul lor. În activitățile atelierelor educaționale vor fi implicate și școlile partenere ale aplicantului: Școlile Gimnaziale din Hărman, Cristian, Hălchiu, respectiv Școala Gimnazială nr. 5 Brașov. Proiectul devenind un centru de educație experiențială model, va fi deschis și altor școli interesate pe termen mediu și lung. Se va pune accent și pe evenimente comunitare, pentru a deschide acest nucleu educațional și către comunitatea locală, astfel proiectul contribuind implicit la dezvoltarea unei comunități educate.
Viața ECO – aer, apă, hrană și energie – Fundația Partener Brașov
Proiectul VIAȚA ECO se aliniază trendului social de promovare a unui stil de viață sănătos și a unei economii de mediu sustenabile. Peste 80 tineri din 3 comunități ale județului Brașov vor testa în cadrul unor workshop-uri gradul de poluare al atmosferei cu pulberi, radiații nucleare și electromagnetice (5G), vor măsura diferiți indicatori ai calității apei, precum și nivelul de pesticide din alimente. Elevii vor construi roboți solari și turbine eoliene, iar echipa de inovație va realiza o unitate mobilă de energie regenerabilă hibridă solară și eoliană dotată cu camere video și senzori ce poate fi utilizată atât la supravegherea stânei sau recoltei, cât și pentru camping sau serbări câmpenești.
Kraft 3D – Grupul de Inițiativă Caravana cu Lilieci
KRAFT 3D își propune să fie un proiect – intervenție care să sublinieze importanța meșteșugurilor și posibilitatea integrării tehnologiei cu acestea. În cadrul proiectului, 200 de elevi și 10 profesori din Școala Gimnazială Vulcan și Școala Primară Mina 1 Mai din județul Brașov vor participa direct la traininguri și ateliere de robotică și printare 3D. În cadrul evenimentului final, Târgul KRAFT 3D, elevii vor strânge fonduri pentru o cauză aleasă chiar de ei prin vânzarea de obiecte printate 3D și a celor confecționate de ei la mini-războaie de lemn și cu componente printate 3D.
Bugetul total al acestei ediții este de: 107.441 lei
Această ediție al programului este susținut prin intermediul parteneriatelor dintre Fundația Comunitară Brașov, Romanian-American Foundation şi finanțatorii locali: EVIDEN ROMANIA și Duvenbeck. Mulțumim finanțatorilor noștri pentru cât de mult cred în puterea educației și pentru cum susțin pe termen mediu si lung dezvoltarea noilor generații!