Carmen Nedelcu – STIMESCU….pe Valea Bistriței
08/07/2019

Exuberanți și veseli, copiii au descoperit cum se formează nori, au explorat la microscop diferite tipuri de celule, au realizat diferite reacții chimice nepericuloase și au făcut vizite în parc. În cadrul ”STIMESCU….pe Valea Bistriței”, finanțat prin Științescu Bacău, Carmen Nedelcu, profesor în învățământul preșcolar, s-a bucurat să observe că ”prin joc și activități experimentale lecțiile copiilor sunt mult mai plăcute și ei se implică mai mult”.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Am aflat de Fondul Științescu de pe pagina de Facebook.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Am făcut o analiză de nevoi la nivelul școlii.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Am formulat-o din prima.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

A fost singura variantă.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

Dezvoltarea domeniului științific este foarte importantă într-o școală, formarea noastră este foarte importantă încă de la liceul pedagogic și a continuat în întreaga mea activitate. Înainte de 1989 am desfășurat multe activități în cadrul cercului Clubul Curioșilor. Am făcut numeroase activități de bune practici la care au fost invitați ministrul adjunct a învățământului din 1983, Rodica Șovar, inspectorii generali și generali adjuncți din toate județele țării, am participat la implementarea în curriculumului pentru educație timpurie a povestirilor cu conținut științific.

Ce vă place la acest domeniu?

Cel mai mult îmi place în acest proiect partea experimentală organizată cu elevii, învățarea din experiență și din practică.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Marie Curie, Emil Racoviță, Victor Babeș.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Dobândirea unor cunoștințe despre plante, animale, mediul înconjurător, elemente de fizică și chimie dezvoltă curiozitatea epistemică, organizează mintea umană, îi ajută să stabilească legăturile între cauză și efect.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Am organizat proiectul ”Clubul de științe” într-una din sălile nefolosite din școala noastră. Din fondurile proprii ale școlii am amenajat sala, văruit, montat perdele și draperii, dotarea cu mobilier necesar proiectului. Cu voluntarii am asigurat mutarea mobilierului și aranjarea lui.

În ce au constat experimentele?

Experimentele au constat în: cunoașterea modului de creștere și dezvoltare a plantelor, formarea norilor, diluția unor substanțe în apă. Copiii au văzut la microscop diferite tipuri de celule, au realizat diferite reacții chimice nepericuloase. De asemenea am efectuat mici vizite în parc, pe Aleea Bistriței, pentru a cunoaște specificul diferitelor ecosisteme.

Cum au reacționat copiii?

Copiii sunt foarte încântați de lecțiile de la Clubul de științe, au selectat diferite teme de interes pe care ar dori să le abordăm, își mai doresc să participe la aceste activități și în anul școlar viitor.

Au fost și peripeții?

Copii sunt exuberanți, veseli, vor să se joace și în același timp să învețe.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Toți părinții copiilor știu despre activitățile din proiect, au participat la semimarathon un  număr de 120 copii și părinți. Toate activitățile desfășurate sunt promovate pe pagina de Facebook a școlii și pe panourile din școală.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Este o foarte bună experiență pentru profesor pentru că te ajută să predai integrat, să valorifici creativ cunoștințele dobândite de copiii în educația formală și informală.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Am înțeles că prin joc și prin activități experimentale lecțiile copiilor sunt mult mai plăcute și ei se implică mai mult.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Dacă aș aplica din nou, ar fi  pentru realizarea unei grădini urbane pentru mărirea spațiului verde din jurul școlii și realizarea unei minigrădini botanice.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Am povestit despre Fondul Științescu colegilor mei directori, cadrelor didactice din școală, am diseminat proiectul la întâlniri cu părinții și la alte activități metodice.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Proiectul este foarte interesant și atractiv, pentru viitorii ani are mare sustenabilitate pentru ca s-a lucrat cu elevi de clasa a V a și a VI a care vor avea curriculum de științe cu câte două ore pe săptămână fizică, chimie și biologie. Ar trebui crescută baza de materiale didactice și numărul de activități suplimentare.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Asociația Părinților Școlii Gimnaziale George Bacovia

Sursa foto: Fundația Comunitară Bacău

Liliana Iamandi – Brocom Design
Cristina Dudan – Iarba verde de acasă