Silvia Gavrilă și Ancuța Ilie – Beneficiile Naturii în Muzeul ASTRA

Silvia Gavrilă și Ancuța Ilie sunt muzeografi la Muzeul ASTRA din Sibiu. Dorinţa de a aduce mai aproape de copii cunoștințele dobândite în urma cercetărilor științifice la care au luat parte de-a lungul timpului, le-a determinat să solicite resurse de la Ştiinţescu Sibiu. Pornind de la meșteșugul vopsitului natural al lânii, au descoperit că se pot transmite către cei mici importante cunoștințe de chimie, cromatică şi botanică, în moduri interactive, cu pasiune pentru ştiinţe. 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Cunoșteam Fondul Științescu de câțiva ani de pe social media. La inaugurarea proiectului „Anii Drumeției” am fost încurajate să aplicăm pentru această finanțare.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

Beneficiile Naturii în Muzeul ASTRA

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea acestui proiect era deja concepută încă de la începutul anului 2021, în vederea valorificării peisajului natural din Muzeul în Aer Liber. Împreună cu o echipă de specialiști din Muzeu am adaptat programul cultural la cerințele și viziunea Fondului Științescu Sibiu.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Proiectul cu care am aplicat pentru Fondul Științescu a venit în urma colaborării noastre cu Iulia Teodorescu, expert restaurator textile în Muzeul ASTRA. Am fost inspirate de meșteșugul vopsitului natural al lânii, prin care se pot transmite importante cunoștințe de chimie, cromatică, botanică. Pornind de la această activitate s-au conturat și celelalte ateliere, care au valorificat patrimoniul natural al Muzeului și patrimoniul imaterial al țăranului român.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Ideea titlului a pornit de la International Plant Appreciation Day, celebrată în 13 aprilie în țările vestice. Ne-am dorit să exprimăm importanța naturii și a protejării acesteia în viața omului. Astfel, am făcut legătura titlului cu Muzeul ASTRA, locul în care am hotărât să desfășurăm activitățile educaționale.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Pasiunea pentru istoria artei ne-a inspirat să ne documentăm despre latura științifică a pigmenților. În acest fel, colaborarea cu Iulia Teodorescu ne-a oferit o nouă perspectivă asupra chimiei și am dorit să o împărtășim la rândul nostru cu publicul tânăr.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Suntem proprii noștri eroi!

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Chimia este o materie care de multe ori nu este înțeleasă la clasă și lasă impresia că nu poate fi învățată. Considerăm că este util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific, deoarece suntem înconjurați de elemente și reacții chimice în viața de zi cu zi. Prin experimentele realizate de noi, aceștia au avut parte de o lecție vizuală și interactivă, mulți dintre copii fiind încântați să le încerce. Beneficiarii vor putea pe viitor să asocieze acest domeniu teoretic din cadrul școlii cu activitățile practice experimentate în Muzeul ASTRA.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Principala resursă necesară în proiect a fost spațiul în aer liber. Acesta ne-a fost pus la dispoziție de Muzeul ASTRA din Sibiu. În livrarea activităților am fost sprijinite de Daniela și Constantin Văcariu (primar al comunei Arpașu), în activitatea de la Arpașu de Sus, iar de Tiberiu și Claudia Nicoară, Gabriel Dura la Miercurea Sibiului.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Activitățile desfășurate în proiect au fost: expoziție de ierbar evolutiv prezentat într-un mod interactiv, completarea unui caiet de activități cu florile găsite pe obiecte de patrimoniu transilvănean din colecția Muzeului ASTRA, experiment de realizare a hârtiei manuale reciclate, confecționarea de semne de carte din hârtie reciclată, experiment de vopsire naturală a lânii, împâslire de lână vopsită natural, vizionarea unor filmulețe educative despre natură, eco-printing cu plante din flora autohtonă. O parte dintre copii și-au manifestat dorința de a studia în continuare subiectele abordate.

Au fost și peripeții?

Nu am avut parte de peripeții.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Copiii și-au exprimat încântarea, la care părinții au fost martori, fapt pentru care au promis că vor reveni în Muzeu. Au fost părinți care s-au arătat dornici de a se muta la Sibiu, pentru a beneficia de astfel de activități educaționale pentru copiii lor. De asemenea, am întâlnit părinți care lucrau în domeniul învățământului și care ne-au mărturisit că vor aborda astfel de activități în mediul școlar.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Echipa de proiect își continuă colaborarea și își propune să realizeze ateliere asemănătoare în Muzeul ASTRA, de care să beneficieze elevii județului Sibiu și nu numai. Experiența dobândită în acest proiect va fi fructificată în proiectele următoare. „Beneficiile Naturii în Muzeul ASTRA” își propune să devină un proiect durabil, constant în Muzeu. Putem spune că această experiență ne-a motivat să aducem mai aproape de public cunoștințele dobândite în urma cercetărilor științifice la care am luat parte.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Am realizat că elevii duc lipsă de ateliere și experimente interactive, în instituțiile școlare punându-se preț în mod deosebit pe teorie și nu pe practică.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Dacă am aplica din nou, cu siguranță vom aborda un nou domeniu științific pe care să îl valorificăm alături de beneficiarii proiectului.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Cu siguranță! Considerăm că Fondul Științescu este o oportunitate, ușor de accesat, atât pentru echipa care livrează activități, cât și pentru copii. Astfel de finanțări ajută comunitatea să se dezvolte armonios și oferă un mediu adecvat învățării tuturor elevilor.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Programul ar putea dispune de o flexibilitate mai mare în ceea ce privește perioada de implementare a proiectelor. Posibilitatea de desfășurare a activităților în diferite perioade ale anului ar contribui la facilitarea participării mai multor elevi.

Foto credit: Ancuţa Ilie şi Gabriela Cuzepan


Proiectul „Introducere în modelarea și imprimarea 3D” este finanțat prin Fondul Științescu Sibiu 4.2, fond implementat de Fundația Comunitară Sibiu, în parteneriat cu Romanian-American Foundation şi FFCR, împreună cu partenerii locali Visma Software, wenglor Romania, KeepCalling, BearingPoint, Continental Automotive Systems Sibiu, NTT Data, Gama IT, AT Arena 4.0, precum și donatori individuali.