Experiențe mai mult decât experimente. Artă și știință la Experimentis
11/11/2019

Într-un sistem educațional caracterizat de rigiditate și surplus de informații exclusiv teoretice, un grup de inițiativă a pus cap la cap un proiect pilot numit Experimentis. Ce este Experimentis și despre cine? Experimentis s-a născut dintr-o dorință empatică și o pasiune profundă pentru cunoaștere și educație a Laurei Frențescu, dorință de a oferi șanse egale tuturor elevilor de a explora într-un mediu interactiv și dinamic misterele nemărginite ale științei, dezvoltându-se totodată și personal.

Laura Frențescu este inițiatoarea acestui proiect pilot alături de o echipă de prieteni, care între orele 08:00-17:00 lucrează în domenii tehnice, dar timpul liber și-l dedică acestei inițiative civice care oferă comunității șansa experiențelor educaționale STEAM într-un cadru non formal.

Fiind intimidată de matematică, fizică și chimie, am crescut îndepărtându-mă de aceste științe, creând totodată un stereotip despre cei interesați de aceste subiecte, care-mi stârneau emoții în gimnaziu. Astfel, mă îndreptam îngândurată către Hackerspace, locul unde toate experimentele și experiențele unice îi aduc pe elevi împreună, pentru a o cunoaște pe Laura. De un optimism debordant, Laura m-a primit cu multă căldură și cu brațele deschise atât să explorez spațiul de lucru, cât și să cunosc echi- pa muncitoare din spatele Experimentis. Ea a fost dornică să împărtășească cu mine toate secretele proiectului și motivul pentru care acesta a luat naștere.

Laura a fost mereu pasionată de științe, o pasiune moștenită de la tatăl ei, inginer de profesie, și dez- voltată în stil propriu și asumat. De mică meșteream în atelierul tatălui meu căsuțe și vestiare pentru păpuși, știința a fost o pasiune moștenită. Mai târziu, au apărut si performanțele în domeniul mate- maticii. O bună vreme am lucrat în IT, unde am avut ocazia să cunosc diverse împrejurări, orașe și situații. Mi-a plăcut să descopăr muzee, în sensul celor științifice-educative. Astfel, a pornit ideea de a oferi și iesenilor șansa să-și depășească fobia de științe și să-i ajut pe cei interesați să se apropie de științe – îmi povestește Laura cu o sclipire în ochi și cu o urmă de nostalgie. Inițiativa Laurei a fost susținută de către colegii ei de la Hackerspace și, de asemenea, de comunitatea ieșeană. Discutând în amănunt despre acest aspect, inițiatoarea a dezvăluit că există susținere: Am avut șansa să mer- gem la Delphi cu acești copii, mentorii de acolo au fost foarte receptivi la inițiativa noastră. Copiii au fost invitați să vadă cum se lucrează într-o fabrică. De asemenea, Facultatea de Științe și Ingineria Materialelor ne-au oferit oportunitatea de a face demonstrații cu materiale care-și schimbă forma și memoria formei. Membrii echipei Experimentis sunt implicați constant în această inițiativă și gândesc cele mai bune principii de demonstrat și coordonează experimentele într-un mod interactiv și creativ.

Ne pregătim de experimente înainte, unele materiale necesare le avem, altele, fie le cumpărăm, fie le creăm în regie proprie. Utilizăm imprimante 3D sau laserul, testăm experimentele pentru a oferi o experiență completă și sigură.

Laura mi-a povestit cu bucurie și cu multă recunoștință despre activitatea realizată într-un sat din județul Iași, numit Crucea. Satul este format preponderent de o comunitate rromă, cu posibilități de educație reduse. Echipa Experimentis și-a asumat această provocare și au pornit la drum spre Crucea. Au rearanjat mobilierul din clasă, au adus materiale colorate și exponate ochioase, materiale băițuite și puzzle-uri matematice cu ajutorul cărora au demonstrat diverse principii fizice.

Laura își reamintește cu o fericire vizibilă pe chip cum: am realizat podul lui Da Vinci împreună cu elevii. Este vorba despre construcția unui pod autosusținut, fără niciun cui sau sfoară de prindere. Au desco- perit și realizat în echipă acest pod, fiind foarte creativi. Le-am povestit despre Da Vinci prin interme- diul unor cărți ilustrate și bineînțeles am adus la Crucea, ciocanul lui Da Vinci realizat de băieții de la Hackerspace.

Ascultând-o pe Laura cu multă atenție vorbind despre aceste activități, deveneam curioasă de aceste exponate și materiale cu care se realizează aceste experimente inovatoare, iar ea, ca o gazdă bună, mi-a prezentat atelierul Hackerspace și toate aceste materiale gândite și muncite de acești oameni. Laura, vorbea cu multă admirație și mândrie de această echipă care pune cap la cap aceste experiențe pentru elevi, fiecare persoană având un rol esențial în acest proces.

Experimentis și Hackerspace sunt o familie, una care se susține reciproc și sunt mândri de membrii lor. Într-adevăr, au și motive: pasiunea, dorința de a împărtăși din cunoștințele lor și de a-și lăsa amprenta asupra societății într-un mod benefic sunt aspecte care îi caracterizează.

Toate aceste fapte m-au impresionat atât pe mine, cât și pe elevii ce se bucură de acest proiect, aceștia venind din șapte instituții de învățământ din Iași. Pe parcursul sesiunilor noastre, copiii au învățat să relaționeze mai bine unii cu ceilalți, au devenit mult mai siguri în lucrul cu uneltele. Se documentează și vin cu explicații pertinente, deseori vin cu inițiative, scheme și primesc feedback pentru acestea. Atracțiile principale sunt reprezentate de imprimantele 3D și laserul din cadrul Hackerspace, de care acești copii sunt pasionați.

Mințile curioase ale acestor elevi nu au întârziat să-i surprindă pe Laura sau colegii săi, vizibil im- presionată de copiii pe care a avut ocazia să-i cunoască, aceasta își amintește cu drag:

Unii copii sunt de-a dreptul sclipitori, îți e drag de ei, unii sunt timizi, pe când alții mai creativi.

Dar mereu sunt muncitori și curioși, la un moment în timpul vizitei de la Delphi, câțiva copii știau mai bine ce este de făcut decât personalul nespecializat pe inginerie. Evident, această inițiativă completează educația primită în cadrul formal de la instituțiile de învățământ și stimulează gândi- rea liberă a elevilor.

Proiectul trebuie să continue, iar Laura împreună cu echipa au planuri mari după Experimentis, printre ele se numără fondarea primului Centru al Științelor și Experimentelor din Iași. Astfel de centre există în București, Brașov și Cluj. În Iași nu avem un astfel de centru, există proiecte care se învârt în jurul acestui concept, centrul de la București este inspirat de Centrul Technorama din Elveția. Beneficiul unui astfel de centru în orașul nostru este că oferă șansa tuturor să exploreze știința si tehnologie, indiferent de vârstă. Provocarea este dată de efortul financiar crescut necesar acestui proiect – îmi spune Laura într-un mod ambițios.

La intrarea de la Hackerspace există un borcănaș pentru donații, acești bănuți sunt folosiți pentru a asigura materialele costisitoare și dezvoltarea continuă a experimentelor, așa că vă invit cu mic, cu mare să contribuim și să susținem aceste inițiative.

Experimentis a participat la concursul de proiecte desfășurat de Științescu, în sesiunea 2018-2019 și a primit o finanțare în valoare de 12.000 lei. Suma a acoperit necesarul de materiale pentru activ- ități (placaj, lemn, plexiglas, componente electrice, motorașe, lipici, smirghel, vopseluri non-toxice, lacuri, pensule, magneți, inox, lentile surse de lumină, panouri solare, consumabile etc.). Echipa Experimentis s-a bucurat nu doar de resursele financiare ale lui Științescu, ci și de colaborarea și implicarea proactivă a mentorilor de la Delphi Technologies, Partener Gold al Fondului Științescu.

* Articol scris de Andreea Alexandra Adochiei în cadrul internship-ului desfășurat de Fundația Comunitară Iași, în perioada martie – iunie 2019.

F F C R
Lansarea Coaliției pentru Educație Digitală 
Fundația Comunitară Sibiu
Științescu Sibiu 3.0 la final