Mihai-Petru Mărghitaș – Summer Camp Liebling 2021

Mihai-Petru Mărghitaș este inginer doctorand şi voluntar dăruit, obişnuit să se implice în taberele de vară pentru copii organizate de Asociaţia ProLibling. Anul acesta şi-a propus să ducă tabăra la un alt nivel şi să aducă tehnologia mai aproape de copii. Pentru asta a apelat la Ştiinţescu Timişoara. Acum le arată elevilor din satul natal, participanţi la Summer Camp Liebling 2021, cum stă treaba cu proiectarea pe calculator, desenul tehnic, imprimanta 3D, Arduino şi simulatorul de condus maşina.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

La începutul pandemiei, am dorit să ajut. Am pus în practică pasiunea mea pentru imprimantele 3D răspunzând chemării celor de la makerspace-ul F O R. De la ei am primit un model de ramă de vizieră. Cu bani din donații gestionate de Fundaţia Comunitară Timişoara s-au achizionat materialele necesare. Am pornit la treabă cu ajutorul familie. La livrarea vizierelor m-au ajutat cei de la F O R. Așa ne-am împrietenit și când lucrurile s-au mai relaxat și se apropia vacanţa lui 2021, am aflat de la ei de Programul ŞTIINŢESCU Timişoara. Am făcut voluntariat în diferite ONG-uri, știam să lucrez cu copiii, eram obişnuit să dăruiesc din ceea ce ştiu, deci ideea de a dezvolta un proiect educaţional nu îmi era străină.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

SUMMER CAMP LIEBLING 2021

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea era în aer” de mult timp. Îmi doream completez cu lecţii despre tehnologie taberele anterioare în care am participat ca voluntar.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

La început am vrut să organizăm o tabără de vară şi pe parcurs dezvoltând conceptul, am introdus activităţi cu specific tehnic. Pentru că în pandemie copiii au învăţat de acasă, folosind calculatorul, internetul și limba engleză, ne-am gândit să punem în prim-plan importanţa limbii străine în viața de zi cu zi. M-am mai consultat cu echipa de proiect pe tot felul de detalii și am ajuns la forma câștigătoare.

   

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Am ales din mai multe variante. La acest titlu scurt și cuprinzător am ajuns printr-un sondaj pe care l-am aplicat într-o clasă de elevi a școlii din Liebling cu care ştiam că vom colabora în caz de câștigare a proiectului. Pentru noi a fost foarte important să vedem cu ce rezonează copiii.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Pasiunea o am din copilărie pentru acest domeniu. Tata mi-a fost mentor, m-a lăsat în atelierul lui și m-a ajutat să învăț în joacă la început. Apoi şcoala prin dascălii săi m-a ajutat în pasiunea mea și promovat, participând la expoziții şi concursuri. Am adăugat pe parcurs, pe lista de pasiuni, desenul artistic şi grafica pe calculator, fotografia, CNC şi imprimanta 3D.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Henri Coandă, un mare inventator român care a inventat şi a încercat atât de multe. Dincolo de pasiunea fundamentală pentru aviație, Henri Coandă, a abordat, de-a lungul vieții, multe alte domenii științifice, astfel încât forța sa creatoare s-a materializat în domeniul construcțiilor, artistic, transporturilor, în domeniul ecologic sau în cel medical.

   

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Pandemia ne-a dovedit că știința și tehnica, ne pot fi de folos. Copiii învață mai ușor decât adulții. Vârsta mai mică este optimă pentru a acumula cunoştinţe noi. Copiii au nevoie din ce în ce mai mult la lecții de calculator. Chiar dacă ei nu-și dau seama, având ocazia să vadă şi să exerseze mai multe lucruri cum ar fi programarea pe calculator, desenul tehnic, Arduino şi imprimanta 3D, au şiocazia de a-şi descoperi pasiuni noi, care pot dăinui pe viaţă. La sat, în pandemie a fost mai dificil. Exersând copiii îşi pot dezvolta noi abilităţi. Înţelegerea tehnologiei trebuie să se îmbine cu înțelegerea a ce înseamnă un mediu curat, protejarea naturii şi cum putem fi aliaţii ei. În cadrul proiectului am organizat vizite în natură, la puncte de atracție din zonă, cum ar fi laleaua pestriţă (monument al naturii), Pădurea Gai din satul Cerna și Valul roman. Prin domeniul tehnic ne putem promova frumusețile locului dar până acolo e important să nu uităm de mama Natură şi să o protejăm. 

Frumusețea locurilor a fost pusă de copiii participanţi în proiect pe planşă, prin pictură şi desen artistic. Lucrări pe care le-am promovat printr-o expoziție la un eveniment cultural local şi pe pagina facebook a proiectului.

La sfârșitul proiectului, toată munca va fi cuprinsă într-un număr special al revistei, BUNĂ DIMINEAŢA, o publicaţie a asociaţiei Pro Liebling.

 

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Pentru atelierele interactive am avut nevoie de calculatoare conectate la internet, tabletă grafică, imprimantă cu cartuşe, imprimante 3D, simulator de condus maşina, Arduino, filament pentru imprimanta 3D, dosare pentru mape și hârtie A4, planşe pentru afișe, markere, videoproiector, planşe desen, acuarele şi pensule.

Am pus la dispoziţia proiectului sala de lucru și atelierul personal, internet am primit de la şcoală pentru lecţii TIC şi fiecare şi-a folosit bicicletele personale pentru drumeţia în natura din jurul satului.

Membrii echipei, profesionişti, au pus toată pasiunea în organizarea atelierelor pe calculatoare online sau faţă în față, de desen artistic/tehnic, a lecţiilor de istorie/geografie în natură, a activităților de printare 3D și folosirea arduino, a jocului pe simulator şi a explicațiilor de construcție a simulatorului, drumeţiei. După activități am scris impresii împreună pentru articole în revistă, ne-am exersat abilităţile de comunicare completând pagina proiectului SUMMER CAMP LIEBLING 2021.

Munca depusă a fost o muncă voluntară, din partea echipei, în mare parte. Cu mult suflet și dăruire.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Lecțiile pe calculator au fost utile în activitatea școlară, atractive și inovative, interesante pentru vârsta copiilor.

Desenul pe calculator în vederea proiectării 3D, a fost total nou pentru ei, iar produsele 3D realizate după desenele lor, i-a încântat și pe ei și pe părinții lor.

Au învățat să îl programeze pe Arduino și l-au folosit cu ajutorul calculatorului personal.

Lecţia de protecţia mediului și de istorie, drumeţia cu bicicleta la pădure a adus împreună elevi și părinți într-o activitate de explorare şi învăţare comună, care i-a încântat.

Simulatorul de condus mașina a fost punctul culminant al proiectului, e adevărat, mai ales pentru băieți.

Au fost și peripeții?

Desigur. În general vremea de afară ne-a dat bătăi de cap şi ne-a determinat să regândim şi reprogramăm activităţi. 

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da. Copiii au fost încântați și le-au povestit părinților și bunicilor ce au descoperit la atelierele noastre. 

,,Să-ți spun cinstit, nu am înţeles toate poveștile fetei dar am văzut cât era de bucuroasă și asta a contat. Nu au stat doar în casă, au ieșit și au învățat ceva nou. ( ne-a spus o bunică)

 

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

A fost o experienţă ce m-a ajutat să fac cunoscută munca mea copiilor, poate se va crea o legătură şi cineva va prelua pasiunea mai departe.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Am cunoscut copii foarte talentaţi, lucru care m-a bucurat.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Dacă voi mai aplica, voi schimba măcar un atelier – alt tip de imprimare 3D. Poate mai multă practică în proiectarea pe calculator, pentru a le dezvolta copiilor dexteritatea.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Bineînțeles, copiii nu vor învăța decât dacă-i învățăm noi, prin joacă, apoi poate vor lua totul în serios. Dacă nu dăruim, nu putem avea așteptări. Iar la sat e și mai delicat. Cu încredere, recomand acest Program de finanţare celor care vor să dăruiască şi să ofere din ceea ce ştiu mai departe copiilor.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Programul dacă va avea continuitate nu are cum să nu creeze pasiune, să dezvolte minți şi să cultive încrederea. Comunitatea va creşte prin implicarea mentorilor, pe măsură ce se vor alătura noi şi noi mentori, se vor diversifica şi temele abordate.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Da, sunt voluntari din alte proiecte, care vor să participe, prieteni cu pasiuni nu comune ci complementare.

Credit foto: SUMMER CAMP LIEBLING 2021

 


Programul Ştiinţescu este implementat la Timișoara de Fundaţia Comunitară Timişoara și susținut la nivel național de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR. Au făcut posibil fondul în 2021: Hamilton Central Europe, părtaș la poveste, încă de la înființarea programului la Timișoara, în 2018; HELLA România, partener local din 2019 şi Romanian-American Foundation, finanțator strategic național.