De ce avem nevoie să învăţăm fizică, chimie sau matematică? Mihaela Bucşa, profesoară de fizică şi mentor Ştiinţescu, răspunde aparent simplu: viața e știință! Pentru ea, curiozitatea copiilor este cel mai bun sfătuitor. Ştiinţescu Braşov i-a fost alături în cele 6 călătorii de până acum, 6 proiecte dedicate educaţiei STEAM care i-au ajutat pe copii să-şi (re)găsească pasiunile în orele de fizică.
CUM A ÎNCEPUT TOTUL
Cum ați aflat de Fondul Științescu?
A aflat el de mine. Când s-a lansat prima ediție Științescu Brașov m-a sunat o prietenă și mi-a spus ca a apărut ceva care sigur o să-mi placă. Nu eram profesoară atunci, dar făceam multe activități de educație STEAM la Asociația pentru Educație Practică şi Creativă.
Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare?
Viaţa e Știință (Științescu 1.0), Laborator Şcolar Mobil (Științescu 3.0), STEAM Farming Sânpetru (Științescu 3.0), Laborator Şcolar Mobil HUB, STEAM Farming Sânpetru HUB, Art+Tech=Fun (Științescu 4.0)
Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?
Primul proiect – Viața e știință – plutea cumva în aer. Făceam multe activități științifice în natură și aveam nevoie de mai multe echipamente. După ce am intrat în învățământ, proiectele au fost inspirate de copii, de discuțiile din cancelarie, de ceea ce ne doream foarte tare să facem pe partea de educație științifică fără a avea „cu ce”.
Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?
A fost dragoste la prima vedere. Ori am găsit noi ideea magică de la început, ori avem noi numai idei bune. Nu știu ce sa zic.
Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?
Viața e știință este o replică pe care o folosesc des când copiii întreabă „de ce avem nevoie să învățăm fizică, chimie, mate etc”. Celelalte proiecte au primit titluri care spun exact ce se întâmplă în proiect.
PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE
Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?
Mi-a plăcut fizica din adolescență. Am avut o profă de fizică deșteaptă în şcoala generală. Apoi am făcut liceul cu profil fizică-chimie și am descoperit partea foarte practică a științelor, cea cu multe experimente care include și multă joacă și învățare prin încercare și eroare.
Aveți vreun om de știință drept „erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?
Îmi place mult povestea prieteniei și a rivalității științifice dintre Edisson şi Ford. Edisson a fost convins că lumea va fi „hrănită” cu electricitate. Ford a pariat pe combustibili fosili. Timp de un secol, Ford a părut să câștige pariul. Acum omenirea face eforturi să treacă la viziunea lui Edisson și să se hrănească mai mult cu energie electrică din surse regenerabile. Mi se pare că este o poveste despre devenirea omenirii, despre evoluţie și soluții, despre lipsa de echivoc în științe și despre „nu există o singura soluție câștigătoare”.
De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?
Pentru că „Viața e știință”, înțelegând științele, înțelegem ce suntem, de ce suntem și ce putem face dacă tot suntem.
APLICAȚIA
Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).
Am colaborat mereu cu ceilalți oameni faini din echipele de proiect, dar și cu copiii. Curiozitatea copiilor este cel mai bun „sfetnic”. Când vezi sclipiri în priviri, înseamnă ca ai ajuns la ideea/ proiectul/ activitățile de care este cu adevărat nevoie
În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?
Copiii au reacționat cu sclipiri în priviri. Am făcut multe experimente. Viața e știință a însemnat multă meteorologie, cunoașterea mediului, mini-tabăra științifică cu corturile la Fundata. STEAM Farming înseamnă un laborator de științe care respectă faptul că Sânpetru este o comunitate rurală și că oamenii pot avea job-uri moderne lăsând în seama unui FarmBot grădina de legume de lângă casă. Laboratorul Școlar Mobil înseamnă tablete, ochelari VR, realitate augmentată, roboţi, imprimantă 3D cu care se fac multe experimente în școlile care nu au laboratoare de științe (în special școli din mediul rural). Art+Tech=Fun înseamnă creativitate și drumul de la o pânză și niște culori la un produs de video-mapping.
Au fost și peripeții?
Normal ca au fost şi peripeţii. Știința și experimentele înseamnă oricum multă deschidere spre „hai să vedem ce iese”, iar fiecare copil este un mini-laborator de peripeţii în sine. Nu a existat activitate care să nu aibă și mici sau mari peripeţii de la experimente care au ieșit cum au vrut ele, copii care au experimentat în felul lor etc. Am avut parte și de „pisica telescopică” în tabăra de știință de la Fundata (o pisică perfect asortată cu telescopul nostru). Pandemia în sine a fost o mare peripeţie şi o provocare de a schimba și adapta totul la noile condiții.
Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?
Da. De multe ori. Avem și acum copii care au participat la primul proiect (Viaţa e știință) care îmi scriu că abia așteaptă să facem activități noi.
BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”
Cum v-a ajutat experiența asta?
Ca profesor, mă ajută foarte mult să fac orele de fizică mai frumoase, mai practice și mai aproape de ceea ce îi interesează pe copii.
Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?
Prima revelaţie a fost că magazinul de răbdare a dat faliment de foarte mult timp. Majoritatea copiilor și a părinților vor să se întâmple lucrurile „mai repede”. Apoi am descoperit că există foarte mult interes pentru știință în comunitate, dar acest interes este mai mult pentru „știința wow”. Experimentele musai să fie colorate, să se întâmple „chestii” spectaculoase.
Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?
Am aplicat din nou. Am introdus mai multă tehnologie, mai mulţi roboți, am gândit activități modulare astfel încât să putem include în proiect mai mulți copii. Aş implica mai mulţi voluntari.
Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?
Le-am recomandat deja. 🙂
VIITORUL ȘTIINȚESCU
Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?
Poate că ar fi o idee să aibă și o secțiune pentru proiecte ale copiilor, cu bugete mici, uşor de administrat, dar care să le dea voie și lor să încerce „să câștige” finanţări pentru proiectele lor fără a concura în evaluare cu proiecte scrise de mine sau de alți mentori Științescu.
Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?
Ne gândim şi revenim.
Foto credit: Mihaela Bucşa
Programul Ştiinţescu este implementat la Braşov de Fundaţia Comunitară Braşov și susținut la nivel național de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR.
Ediția 4.0 (2020-2021) a beneficiat de sprijinul financiar al companiilor: RAP Group, ATOS, Benchmark Electronics, Miele, Duvenbeck,