Veronica Moraru – Pe urmele lui De ce?
23/09/2019

La Școala din comuna Lapoș toată lumea a intrat în febra experimentelor: de la copii la profesori și la conducerea școlii. Pentru că doamna profesoară de fizică, Veronica Moraru, a aplicat și a primit finanțare de la Fondul Științescu Prahova, aproximativ 40 de elevi de gimnaziu au pornit ”Pe urmele lui DE CE?” în cadrul a opt ateliere interactive și au investigat tainele unor fenomene fizice, chimice și de biologie. Au participat la experimente despre energie, despre magneți și magnetism, lumină și culoare, lumea văzută la microscop, chimia din bucătărie, chimia distractivă, cum se pot realiza aranjamente din plante (terarii), ikebana și altele. 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

La o prezentare despre Fondul Științescu și proiecte realizate în cadrul unui cerc al profesorilor de chimie.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

M-a preocupat oportunitatea de dezvoltare a resurselor umane și materiale.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

De obicei expun în școală  impresiile de la activitățile noastre metodice, iar cele despre proiectele Științescu au stârnit curiozitate și entuziasm atât în rândul colegilor de cancelarie, dar mai ales în rândul elevilor.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Nu am făcut decât să adun ideile tuturor. Titlul a reieșit de la sine: Pe urmele lui DE CE?

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

Pasiunea își are rădăcini în anii de școală, iar acum asta este meseria mea.

Ce vă place la acest domeniu?

Să descopăr și să observ fenomenele experimentând.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

O, mai mulți!

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Înțelegi științele, înțelegi natura, viața, universul

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Am avut nevoie da sală și mobilier. Am avut tot sprijinul conducerii școlii în care am aplicat (Școala Gimnazială Lapoș), a colegilor care au fost și ei acaparați de febra experimentelor și m-au ajutat la organizarea atelierelor, mai ales că participau elevi în număr mare (aproximativ 40).

În ce au constat experimentele?

Fiecare atelier avea o temă: experimente despre energie, despre magneți și magnetism, lumină și culoare, lumea văzută la microscop, chimia din bucătărie, chimia distractivă, cum se pot realiza aranjamente din plante (terarii), ikebana și altele.

Cum au reacționat copiii?

Minunat.

Au fost și peripeții?

Bineînțeles, doar amuzante. Ne organizăm foarte bine și nu am avut neplăceri.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da, sigur, chiar  o dată dl director a invitat părinții veniți la ședință să asiste și ei la atelier. Au fost impresionați.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

S-a adăugat încă o experiență profesională în cariera mea. Copiilor le este drag să arate că pot și ei să realizeze lucruri. Pe asta am mizat. Învățau să facă lucruri/ experimente, apoi urmau explicațiile: ”astfel funcționează…”, ”asta explică fenomenul…” sau „vă place X? Astăzi vom înțelege de ce …” etc.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Da, cooperarea dintre copii și implicarea totală a celor mai mulți, după primele ateliere deja veneau cu idei. Apoi dorința de a expune ce au învățat, ce știu să facă, și astfel s-a născut un alt proiect al școlii: „Prietenii științelor”.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aș continua având ca bază experiența acumulată.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Am și făcut-o deja, colegilor mei de chimie-fizică.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Să se facă cunoscute aceste proiecte și să fie încurajați cei care au potențial.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Eu, sigur, și conducerea școlii în care am aplicat este deschisă acestui gen de activități în școală.

Sursa foto: FFCR

Alexandra Fortiș – CoderDojo@CDLoga
Monica Nănescu – Hands on Meteo Science