Valentina Urechiatu – AUTO – școala proiectelor lui Științescu
16/05/2019

Un kart, un generator, un biciclu, un stand experimental și o excursie. Nu există limite de entuziasm sau creativitate pentru elevi atunci când le creezi contextul, le oferi instrumente, le dai libertatea de a construi și explora soluții. Pentru ca toate acestea să se întâmple, Valentina Urechiatu, profesoară de geografie la Liceul Tehnologic Transporturi Auto din Timişoara, s-a consultat cu elevii săi și a aplicat la Științescu Timișoara cu ”AUTO-școala proiectelor lui Științescu”. De aici a urmat o aventură cu mai multe stații: laboratorul de informatică, laboratorul de electrotehnică, atelierele de lăcătușerie și mecanică auto, sala de clasă sau în natură.

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

În urma unei colaborări anterioare cu Fundația Comunitară Timișoara.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea cu care am aplicat mi-a venit în urma discuțiilor cu elevii și cu colegii mei .

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Ideea proiectului a venit ca un răspuns la o necesitate a elevilor școlii. Aceștia își doreau să construiască diverse obiecte: un kart, un generator sau să recondiționeze anumite mijloace didactice care erau în școală.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Titlul unui proiect trebuie să fie sugestiv și specific. Am avut și alte variante, pe care le-am propus elevilor și colegilor mei, cu toții decizând pentru titlul ”AUTO-școala proiectelor lui Științescu”, unde este folosit elementul cheie din denumirea școlii-Auto, modalitatea de derulare a activităților prin intermediul proiectelor și denumirea fondului finanțator, ca mulțumire pentru oportunitatea oferită.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific?

Pasiunea este dată de faptul că predau geografia, îmi place tehnologia IT și caut să o aduc în sala de clasă. De asemenea, îmi doresc să ofer cât mai multe oportunități elevilor mei.

Ce vă place la acest domeniu?

Este un domeniu în continuă schimbare, este nou și place elevilor, le trezește curiozitatea, dorința de a ști și a înțelege.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Simion Mehedinți, unul dintre cei mai mari geografi români, este omul de știință care pentru mine este un erou. De asemenea, erou pentru mine este și Steve Jobs.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Geografia este spațiu. Este important ca un elev să-și cunoască spațiul unde locuiește, fie că vorbim de microspațiu (localitatea de reședință), fie de macrospațiu (planetă, Univers). Tehnologia IT este cea care facilitează învățarea geografiei, o face mai interesantă și mai plăcută.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Toate activitățile au fost desfășurate la Liceul Tehnologic Transporturi Auto, în spațiile oferite de școală: laboratorul de informatică, laboratorul de electrotehnică, atelierele de lăcătușerie și mecanică auto, săli de clasă.

În ce au constat experimentele?

În cadrul proiectului au fost construite de către elevi, sub îndrumarea mentorilor, un kart, un generator, un biciclu, a fost recondiționat un stand experimental, au fost realizate, cu ajutorul aplicației publisher, pliante, afișe, publicații despre importanța apei, a fost planificată, organizată și desfășurată o excursie.

Cum au reacționat copiii?

Extraordinar! S-au implicat în activitățile la care s-au înscris, s-au cunoscut mai bine, unii au legat prietenii. Reacția lor a fost minunată, întrebându-mă dacă mai pot participa și anul viitor la proiect.

Au fost și peripeții?

Da. Ca în orice proiect. Inițial doreau să realizeze un kart de la zero. Apoi au analizat cu atenție schițele și au constatat că nu au la dispoziție utilaje pentru a realiza anumite lucrări, dar imediat au venit cu idei și am ales varianta să achiziționăm un kart pe bucăți, pe care ei să-l asambleze.

 

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da. În excursia organizată, în dimineața zilei părinții unui elev m-au întrebat dacă pot veni și ei cu noi în excursie, dar cu mașina personală, lucru cu care am fost de acord. Aceștia mi-au spus că nu au mai fost într-o excursie de când au fost elevi. La finalul excursiei au fost încântați și mi-au mulțumit pentru oportunitatea oferită. Diriginții elevilor participanți, profesori mentori în proiect mi-au spus că au fost părinți care i-au sunat și le-au mulțumit pentru activitățile la care au participat copii lor.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Personal ”experiența Științescu” m-a ajutat să cunosc și alți elevi ai școlii, nu doar pe aceia al căror dascăl sunt. De asemenea, am reușit să conturăm o echipă de profesori mentori și elevi care se respectă și creează împreună lucruri frumoase, demonstrând că fiecare om și fiecare meserie este importantă, în egală măsură.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Da. Mai multe. Dar le ținem pentru ediția viitoare.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Pentru ediția viitoare elevii își doresc să construiască altceva. La ediția aceasta nu aș schimba nimic.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da, cu căldură. De altfel și la prima ediție am recomandat și altora.

 

 

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Pornim de la idei și bani. Dacă există finanțare mai mare pot beneficia mai mulți de oportunitatea oferită. Conceptul este extraordinar! Ghidul de aplicare, implementare și raportare sunt excelente. Cred că s-a transformat într-o mișcare a comunității prin postările de pe paginile de socializare, prin activitățile derulate, prin participarea elevilor și mentorilor la evenimentul organizat de dumneavoastră la Experimentarium, prin aparițiile din presă și mass-media locală, prin efortul dumneavoastră și al nostru, deopotrivă.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Eu, elevii și colegii mei.

Sursa foto: FFCR și Fundația Comunitară Timișoara

Valentina Urechiatu – AUTO – școala proiectelor lui Științescu
Dana Andronic – Atelierul de tehnologii