Silvia Pohrib – Școala de vară de Robotică Learnex
27/11/2018

Silvia-Daniela Pohrib este economist și consilier vocațional și mai nou mentor Științescu. Ea a aplicat la Științescu Brașov și a primit finanțarea pentru ”Școala de vară de Robotică Learnex”, un proiect al cărui scop a fost inițierea în folosirea echipamentelor Lego Education, evidențierea creativității participanților în construcția și programarea roboților.

 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Despre Fondul Științescu am aflat de la prieteni.

 

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea cu care am aplicat a venit ca o completare în educația băiatului meu de 11 ani, a cărui pasiune este LEGO. Școala de vară de Robotică Learnex a adus în jurul băiatului meu copii cu aceeași pasiune și tineri excepționali care i-au fost traineri pe Robotică.

 

Ați formulat ideea așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Proiectul ”Școala de vară de Robotică Learnex” s-a născut datorită oportunității oferite de Fondul Științescu. Idei pe partea de educație tehnologică am multe și îmi doresc să mai avem oportunități de finanțare, care să ne ajute să facem accesibilă educația tehnologică pentru cât mai mulți copii. ”Școala de vară de Robotică Learnex” este un “next level” față de cursurile de Lego-Robotică organizate la clubul nostru de aproape 3 ani.

 

 

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

”Școala de vară de Robotică Learnex” este singura denumire la care ne-am gândit – pur și simplu, o școală în care Lego-Robotica să unească pasiuni, să lege prietenii și să construiască viitorul.

 

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

LEGO-Robotica este pasiunea băiatului meu, Dragoș, care acum are 11 ani. Primele piese de LEGO le-am cumpărat la nouă luni și de atunci investesc în pasiunea lui. Jucându-mă cu el, observându-l, observând reacțiile copiilor atunci când construiesc cu LEGO, am realizat ce abilități se dezvoltă.

 

Ce vă place la acest domeniu?

Mă fascinează noul, faptul că îți dezvoltă creativitatea și mai ales că nu ai limite.

 

 

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Nu știu dacă “erou”, însă da, îl dau ca model fiului meu pe Leornardo da Vinci. Foarte simplist, și – Leornardo da Vinci a avut tot 2 mâini, 2 picioare și un cap și dacă el a reușit să facă atâtea (într-o epocă unde știința era considerată vrăjitorie), și el poate reuși.

 

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Atragerea copiilor spre tehnologie, înțelegerea și perceperea corectă a științei și tehnologiei, revoluționarea modului de gândire, ducerea teoriei la realizarea sa și parcurgerea, înțelegerea și aplicarea principiilor fizicii în tot ceea ce ne înconjoară toate acestea au scopul de a ne dezvolta și a menține contactul cu tehnologia din toate punctele de vedere.

 

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Resurse: Traineri sunt voluntari ai Asociației SUPORT REGIUNEA CENTRU: Patricia Preda de 17 ani, protagonistă într-un alt proiect Științescu, Info Car Race, Alexandru Gavrilescu și Cristi Rus. Spațiul a fost pus la dispoziție de colaboratorii noștri de la LEGOSMARTKINDS.

 

 

În ce a constat proiectul?

Partea practică a proiectului ”Școala de vară de Robotică-Learnex” a constat în inițierea în folosirea echipamentelor Lego Education, construcția și punerea în operă a creativității participanților și bineînțeles programarea roboților construiți, după algoritmii stabiliți de Lego Education.

 

Cum au reacționat copiii?

Ca reacții, aș putea să vă trimit fotografii și filmări. Reacția generală a fost bucuria de a construi împreună cu prieteni, faptul că ceea ce construiesc “prinde viață.”

 

Au fost și peripeții?

Peripeții au fost. Joaca este o peripeție, iar educația unui copil cu atât mai mult.

 

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

De-a lungul desfășurării proiectului au venit părinți să ne povestească ce le-au spus copiii despre activitățile de la ”Școala de vară de Robotică Learnex”. Am avut și “părinți rătăciți” printre piesele de LEGO. Am avut părinți care ni s-au alăturat în construcțiile mai complexe.

 

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

”Școala de vară de Robotică” a fost una dintre cele mai mai interesante experiențe pe latură educațională. Am avut ocazia de a observa tipologii diferite de copii, cu vârste de la 5 ani la 13 ani. Am avut ocazia de intra în mediul lor, de a le simți nevoile, de ai admira pentru creativitatea, inventivitatea lor și prietenia lor.

 

 

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Revelație în cadrul proiectului – aici aș putea spune de confirmare. Mi s-a confirmat nevoia copiilor de a le îndruma pasiunea pentru tehnologie. Pentru a-și dezvolta competențele digitale, copiii trebuie să înțeleagă mai întâi cum funcționează, iar apoi să descopere cum o pot utiliza în mod responsabil dar și creativ.

 

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Dacă ar fi să aplic din nou, aș solicita suma maximă ce poate fi finanțată.

 

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Absolut!

 

 

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Pentru a dezvolta programul în anii care urmează ar trebui ca acest program Fondul Știintescu să se transforme într-o mișcare a comunității. Realitatea educațională este lipsa entuziasmului/interesului în pregătirea generațiilor pentru realitatea pieței muncii, rezultată din neadaptarea curriculei la realitatea tehnologică, accentuată de felul în care se predă, fără entuziasm, fără pasiune și fără ancorarea în practică a fenomenelor studiate în manual.

Echipa noastră își propune să îi facă pe cei mici să înțeleagă și să perceapă corect știința și tehnologia, ne propunem să contribuim la formarea noilor generații de inovatori în domeniile științelor și a tehnologiilor prin stârnirea pasiunii și a fascinației pentru aceste domenii, stimularea experimentării și a participării în procesul învățării, a creativității și inovației.

 

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

De regula ne bazăm doar pe noi și încă câțiva prieteni, însă am avut surprize plăcute de colaborare de la ați aplicanți la Fondul Științescu. Două proiecte ale Fondului Științescu unite pentru educație tehnologică pentru copii.

 

Sursa foto: Learnex și pagina personală a Silviei-Daniela Pohrib

Rezumatul proiectului: http://brasov.stiintescu.ro/2018/08/08/scoala-de-vara-learnex/

 

Carla Muntean – Papiștii și MoZar
Cristinel Codău – PapiȘtii