Mária Kiss – Solar Monitoring Salonta
28/01/2019

Cu un entuziasm neobosit, Mária Kiss predă de peste 30 de ani fizică elevilor săi arătându-le prin experimente cât este de fascinantă, importantă și cât de mult ne îmbogățește cunoașterea acestei științe.  Pasiunea ei pentru fizică și educație a determinat-o să devină Mentor Științescu Oradea aplicând cu proiectul ”Solar Monitoring Salonta”  al cărui scop a fost de a construi împreună cu elevii roboți care funcționează cu panouri solare. 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

De pe pagina web a Inspectoratului Școlar Județean Bihor.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Popularizarea energiei regenerabile este o preocupare de a mea mai veche și m-am bucurat că am avut ocazia de a aplica.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Ideea de proiect era puțin diferită față de cea a proiectului câștigător în sensul că metoda prin care doream popularizarea energiilor regenerabile era diferită. În cadrul interviului, înainte de selecție am primit o idee mai bună și mai ieftină :), astfel am aplicat această idee din urmă.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Ne-am gândit la un titlul care ar reflecta ceea ce ne propunem, astfel am decis ca titlul să fie Solar monitoring Salonta.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

În munca mea de zi cu zi observ cum elevii sunt dezinteresați de multitudinea de formule și teorie și cât de simplu și plăcut este să transmiți cunoștințele prin experimente. La oră nu avem timp și nici mijloace destule pentru a experimenta. În plus, la ore avem și elevii care nu sunt interesați deloc. La atelierele organizate după-masa, au venit numai elevii interesați de științe, și cei care au vrut să învețe cu plăcere, astfel am petrecut timpul într-o atmosferă plăcută, am descoperit și cercetat împreună, ne-am bucurat împreună dacă ne-a ieșit experimentul și am fost triști împreună dacă nu. A fost o experiență de neuitat.

Ce vă place la acest domeniu?

Fizica și predarea fizicii sunt pasiunea mea încă din liceu. În munca mea de profesor de fizică, de peste 30 de ani am învățat cum să transmit elevilor mei importanța fizicii în viața de zi cu zi. Elevii înțeleg fizica și importanța ei, mai ales prin experimente reale. Experimentele reale, atât cele care reușesc, cât și cele care nu, constituie vraja fizicii. Sloganul nostru dintotdeauna este: FIZICA ESTE MINUNATĂ!!!

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Obișnuiesc să povestesc elevilor mei de Pierre și Marie Curie, soț și soție, cum și-au dedicat toată viața pentru știință și pentru noi descoperi în domeniul radioactivității.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Eu mereu spun elevilor mei că este important să înțelegem bine științele naturii deoarece vom înțelege mai bine tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru și vom deveni mult mai siguri de noi. Cine înțelege fenomenele naturii, știe fizică, chimie și biologie, va trăi o viață mai completă, mai de calitate, mai valoroasă.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

În derularea proiectului mi-au fost parteneri colegii de catedră, sala a fost pusă la dispoziție de școală.

În ce au constat experimentele?

Am construit/montat împreună cu elevii roboței cu panouri solare. Roboțeii foloseau energia Soarelui pentru funcționare.

Cum au reacționat copiii?

Copii au fost foarte bucuroși când au început să funcționeze roboțeii.

Au fost și peripeții?

La început nu funcționau roboții deoarece nu primeau energia necesară funcționării. Atelierele erau după-masa de la ora 17 și la început numai vreme urâtă am prins și roboții nicicum nu vroiau să funcționeze. Mare a fost bucuria noastră când primul robot și-a mișcat roțile.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

De mai multe ori au întrebat părinții ce fac copiii acolo la școală deoarece merg  foarte bucuroși acasă.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

M-a ajutat să observ că nici tineretul de azi nu este dezinteresat de școală și de științele naturii. Datoria noastră, a profesorilor de științe este să folosim orice posibilitate pentru a trezi interesul elevilor. NU ESTE IMPOSIBIL, CHIAR ESTE FOARTE UȘOR!!!

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

În cadrul proiectului mi-am dat seama că încă mai am entuziasmul necesar pentru profesia mea de profesor de fizică.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Nu cred ca aș face altfel nimic.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Recomand din inimă tuturor să aplice la Fondul Științescu.

VIITORUL ȘTIINȚESCU.

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Prin mobilizarea a cât mai multor întreprinzători, profesori, elevi.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Din păcate, nu :-(.

 

Sursa foto: Solar Monitoring Salonta

Liliana Iamandi – Brocom Design
Cristina Dudan – Iarba verde de acasă