Iulian Corneci – Prietenii Chimiei
03/12/2018

Iulian CORNECI, profesor de chimie, a aplicat la Științescu Galați ”Prietenii Chimiei”, proiect a cărui menire a fost de a stimula imaginația și curiozitatea științifică, astfel încât atitudinea copiilor să fie mai entuziastă și prietenoasă față de chimie și de științe, în general.

 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

M-a informat doamna directoare a Școlii Gimnaziale Nr.28 Galați.

 

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Am considerat o oportunitate în crearea unui nucleu de elevi pasionați de științe, cu tendințe spre performanță.

 

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Da.

 

 

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Fiind în vacanța de vară și titular la Școala nr.28 din anul școlar 2017-2018, nu-mi cunoșteam noii colegi; asa că am decis ca prin intermediul Proiectului ”Prietenii Chimiei” să aduc copiii mai aproape de lumea fascinantă a științelor.

 

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat de acest domeniu științific?

Încă din clasa a VII-a, am fost atras de noutatea disciplinei chimie; experimentând reacții în laboratorul personal creat de mine acasă.

 

Ce vă place la acest domeniu?

Corelarea dintre: structură – proprietăți – utilizări ale substanțelor și rezolvarea de probleme experimentale, înțelegând că experiența reprezintă criteriul suprem de verificare a adevărului!

 

 

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Amedeo Avogadro – care, deși a fost un jurist Italian (avocat de profesie) a învățat și chimia ca autodidact emițând legi importante și numărul lui Avogadro (numărul de molecule care se găsesc în 22,4 litri gaz), confirmând valoarea pasiunii științifice.

 

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Formarea abilităților de aplicare a cunoștințelor acumulate în viața cotidiană și dezvoltarea interesului pentru cunoaștere; alegerea unei cariere în domeniile STEAM.

 

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Fundația Comunitară Galați, cu sprijinul domnului Adrian Comănescu, am beneficiat de consultanță, coordonare și o bună colaborare în realizarea proiectului și achiziționarea de reactivi chimici și ustensile de laborator necesare derulării experimentelor propuse și țin să vă mulțumesc!

 

 

În ce au constat experimentele?

Prepararea hârtiei indicator de pH cu extract de varză roșie; determinarea pH-ului unor soluții cu indicatori de culoare/senzori; cristalizări spectaculoase; conversia energiei chimice din alimente în energie electrică; determinarea conținutului unor eprubete fără a folosi alți reactivi; identificări de cationi și anioni; studierea experimentală a caracterului amfoter al hidroxidului de aluminiu; fabricarea săpunului; experimente distractive: vulcanul chimic, lumini în eprubetă, flăcări și fum, ceață, cum să umfli un balon fără a folosi gura sau pompa; obținerea culorilor steagului României etc.

 

Cum au reacționat copiii?

Proiectul a trezit dorința elevilor de a afla mai mult, suscitând imaginația și curiozitatea științifică, astfel încât atitudinea copiilor să fie mai entuziastă și prietenoasă față de științe.

 

Au fost și peripeții?

Experimentele distractive au fascinat și încântat, mai ales când s-au aprins cationii metalici generând artificii instant.

 

 

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da; părinții, alături de copii, au fost încântați de noua pasiune și dorința acestora de a experimenta mai mult, manifestând curiozitate și interes de cunoaștere;

 

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Am avut posibilitatea să-mi cunosc mai bine elevii în situații noi de învățare pentru a atinge obiectivul principal: pregătirea acestora pentru viață.

 

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

O experiență reușită și aflarea unui rezultat precis le aduc elevilor satisfacție și bucurie, le dau încredere în puterea lor de muncă și le trezesc interesul pentru experiment, cercetare, competiție, contribuind la dezvoltarea personalității elevului.

 

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Obținerea de produse cu utilitate practică în viața de zi cu zi.

 

 

 

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da.

 

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Echipa de proiect să implice și elevii din mediul rural; să fie promovate evenimente, expoziții, concursuri, competiții pentru elevi, implicând toți factorii educaționali (profesori, părinți, comunitatea locală).

 

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Părinții.

 

Sursa foto: Cosmin Atanasiu (fotograf Damen Shipyards Galați) și FFCR

Bianca Băilă – UNDE :: atelier de sunete și lumini
Valeriu Apostol – Viitor ecologic