Ioana Vașoti – Călătoria Apei – întâlniri cu plante, animale, oameni și substanțe magice
10/12/2018

Ioana Vașoti, specialist în Știința Mediului în Râșnov, pasionată de natură și educație, a devenit mentor Științescu aplicând cu proiectul ”Călătoria apei – întâlniri cu plante, animele, oameni și alte substanțe magice” care le-a arătat,  în mod practic, copiilor cât de prețioasă este apa ca resursă pentru viața de fiecare zi.

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Știam deja de ceva vreme, am auzit despre alte proiecte finanțate prin Științescu.

 

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Am plecat de la constatarea că APA este prea puțin abordată în proiecte de educație pentru mediu, problema calității apei, a poluării, nu este atât de prezentă în conștiința publică.  Apa este o resursă prețioasă pentru viața de fiecare zi și pentru supraviețuirea lumii vii pe planetă. Copiii au nevoie să interacționeze direct cu ea, pentru a înțelege complexitatea vieții din acest mediu și importanța ei pentru oameni.
Și ne-am entuziasmat gândindu-ne că i-am putea implica pe (o parte din) copiii din Râșnov în imaginarea unor soluții de amenajare a râului Ghimbășel, al cărui curs de apă străbate orașul destul de nebăgat în seamă, ducând cu el urme ale indiferenței unora dintre locuitori.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Da, proiectul Călătoria apei a curs frumos și lin în formă încă de la început.

 

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Titlul: “Călătoria apei – întâlniri cu plante, animale, oameni și alte substanțe magice” a venit după ce am pus pe hârtie proiectul, ca o sinteză a ideii.

 

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific? Ce vă place la acest domeniu?

Alegerea unei specializări din domeniul științelor naturii a venit firesc pentru mine, ca o continuare a fascinației și iubirii pentru natură, viu, cer cu stele, aer de pădure, miros de primăvară, lumină de toamnă… și dorința de a înțelege legile care mișcă lumea: “de ce”-ul?

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Nu am avut un “erou” anume, dar, în copilărie, mi se părea super tare să fii “om de știință”.

 

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Cu cât mai mult și mai mulți ne apropiem de înțelegerea naturii, cu atât sunt mai multe șanse să se nască motivația de a găși soluții pentru a păstra mediul, natura, planeta frumoase și echilibrate, și pentru noi, și pentru generațiile viitoare.

 

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Ce e de menționat aici: am fost plăcut surprinși de implicarea celor de la Compania Apă Brașov, care, în cadrul vizitei la Stația de epurare Stupini, le-au susținut copiilor o prezentare foarte bine pusă la punct, interactivă și motivantă despre apă, apa ca resursă importantă, drumul apei de la robinet până și înapoi în mediu.
Ca resurse de care avem încă nevoie și pentru care nu am găsit încă soluție, ar fi de menționat: hărți topografice care să acopere bazinul Râului Ghimbășel, imagini vechi, de arhivă cu râul, malurile, felul în care se integra în oraș și era folosit în epoci trecute.

În ce au constat experimentele?

Până acum copiii au avut două tipuri de activități:
1. Întâlnire cu plante și animale:  excursia pe râul Râșnoava cu prelevare de probe și determinare de specii indicator pentru ecosistemele acvatice. S-a lucrat în echipe explorând direct mediul acvatic, prelevând probe de specii indicator. Elevii au parcurs ei înșiși procesul de determinare a speciilor, utilizând mini-determinatoare. Am discutat despre legătura acestora cu calitatea apei.
2. Întâlnire cu oameni care folosesc știința: excursie la Stația de epurare de la Stupini. Elevii au văzut procesul prin care sunt tratate apele folosite de oameni pentru a li se asigura o calitate bună înainte de a reintra în circuitul natural. Au avut ocazia să întâlnească și să discute, să pună întrebări personalului care lucrează în această stație. Experiență de învățare a vizat înțelegerea felului în care oamenii au impact asupra resursei de apă.

 

Cum au reacționat copiii?

Copiii au fost foarte entuziasmați de ambele activități. Prelevarea și determinarea de specii indicator din apele Pârâului Cheii a fost cu siguranță mai plăcută, pentru că au experimentat “partea frumoasă”, s-au conectat cu natură, s-au bucurat de timpul petrecut afară, într-un peisaj natural minunat, iar activitatea în sine, de prelevare de probe din apă, apoi etapa de “detectiv” în stabilirea speciei i-a prins pe copii foarte tare. Am primit multe întrebări și “uau”, “ia uitați, ia uitați, doamna”, ochișori sclipicioși de curiozitate și încântare, fețe zâmbitoare 🙂
La partea cu vizita la Stația de epurare, nu putem spune că a fost frumos, dar a fost memorabil, impresionant și interesant pentru copii. Am avut și aici “uau”, dar și “bleah”, întrebări, reflecții spontane, reflecții scrise apoi, pe tema apei și a importanței ei.

Au fost și peripeții?

Am avut norocul să n-avem peripeții urâte. Au fost, bineînțeles, câțiva copii care au reușit să se ude în apa râului, în timp ce căutau preocupați larve de țânțari și păianjeni de apă. O echipă de mici biologi a ținut să își facă observațiile undeva foarte în amonte și pe un mal mai sălbatic, față de restul echipelor. S-au cățărat pe bolovani înalți, ieșiți din albia răului. Dar asta credem că a fost o măsură a bucuriei și entuziasmului lor pentru activitatea propusă.

 

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Deocamdată nu.

 

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Mi-a demonstrat încă o dată ce împlinire ți-aduce lucrul cu copiii în proiecte despre și cu natură.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Da! Așa ar trebui să arate orele de școală!

 

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Nimic diferit.

 

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da!

 

Sursa foto: Schubz – Centrul de Educaţie pentru Dezvoltare Durabilă  și pagina Ioanei Vașoti

Rezumat proiect: http://brasov.stiintescu.ro/2018/09/18/calatoria-apei-intalniri-cu-plante-animale-oameni-si-substante-magice/

Adresa centrului: http://schubz.ro/centru-de-educatie/

Liliana Iamandi – Brocom Design
Cristina Dudan – Iarba verde de acasă