Elena Pleşa – PROTOSHOP – viitorul începe azi

Elena Pleşa este profesoară pentru învăţământul primar şi un mentor Ştiinţescu special care a dezvoltat şi implementat până acum 4 proiecte susţinute prin Fondul Ştiinţescu Ţara Făgăraşului. Pentru ea viitorul începe azi, cu fiecare elev care descoperă ştiinţa şi îşi dezvoltă gândirea critică prin joacă, explorare şi învăţare, devenind astfel mai conştient de puterea lui şi a propriilor acţiuni. 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Din media.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

NE JUCĂM, EXPLORĂM, ÎNVĂȚĂM! – Edițiile I, II și III

PROTOSHOP – VIITORUL ÎNCEPE AZI

   

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Căutând materiale pentru a face orele mai antrenante.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Da, din prima.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Am ales o formă de titlu general care să se potrivească pentru toate activitățile.

   

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Mi-a plăcut întotdeauna acest domeniu.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Pentru elevi e important să înțeleagă cât mai multe concepte ştiinţifice și să își dezvolte gândirea critică. Așa se pun bazele cetățeanului de mâine, curios, dornic să învețe, să recicleze, să protejeze, să prevină poluarea, deci să limiteze efectele propriei acțiuni asupra mediului natural.

 

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Am achiziționat imprimante 3D și filamente dar și seturi magnetice, microscoape, lupe, ustensile pentru laborator, enciclopedii, softuri educaționale, magneţi, diverse jocuri interactive. Am fost mereu sprijinită de direcțiunea școlii de la care am primit acceptul să desfășor activități în perimetrul unității noastre şi care mi-a asigurat logistica necesară,  dar şi de voluntari (profesori şi elevi) care s-au implicat în toate activitățile proiectelor. Fără ajutorul lor, proiectele nu s-au fi desfășurat așa frumos și nu aş fi putut realiza așa multe lucruri. De asemenea, am beneficiat de sprijinul unor experți în marketing și imprimare 3D.

   

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Am avut o multime de experimente:

– proiectare și imprimare 3D;

– am presat flori și am realizat ierbare;

– am analizat flora şi fauna dintr-un mediu protejat;

– am învățat despre magnetism, electricitate, frecare;

– am analizat la microscop substanțe și materiale;

– am învățat despre mediu și ce putem face pentru a-l proteja;

– am organizat expoziții cu produsele noastre;

– am organizat excursii tematice.

Copiii s-au implicat cu drag în toate activitățile propuse și au fost încântați de toate materialele de lucru puse la dispoziţie prin proiecte.

 

Au fost și peripeții?

Nu.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da, mereu ne spun părinții de încântarea celor mici.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Prin proiectele mele Științescu m-am dezvoltat profesional și uman. Am realizat multe activități deosebite și am adus în faţa copiilor materiale didactice la care ei nu au acces în mod normal. Am legat prietenii, am stabilit legături de colaborare, dar mai ales, am adus zâmbetul și bucuria în ochii copiilor care nu au posibilități materiale.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Efortul cadrelor didactice în aceste proiecte e răsplătit de activitatea copiilor, respectiv implicare, curiozitate, seriozitate, atenţie, bucurie și drag de carte.

   

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aş diversifica activitățile pentru a le face şi mai atractive pentru copii.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Desigur.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Da, alte cadre didactice.

 


 

Foto credit: Elena Pleşa