Daniela Dumitraș – STEM Bridge

Dacă în proiectul anterior au conceput și realizat macheta Elicopterului lui da Vinci, de data aceasta echipa STEM Bridge, coordonată de Daniela Dumitraș, și-a propus să realizeze podul lui da Vinci – un pod mobil din materiale foarte puține, care trebuie să se autosusțină, fără șuruburi sau adezivi. Scopul tuturor vizitelor și experimentelor din proiect, finanțate prin Științescu Iași, nu a fost doar învățarea experiențială, ci și sublinierea legăturii între domeniile STEM sau a felului în care un copil este atras de joc și mister. 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Am aflat despre Fondul Științescu de la Conferința Națională a Comunității „Educație pentru Științe”, București, noiembrie 2017.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Pornind de la constatarea că adeseori adulții cred că intuiesc domeniile de interes ale copiilor, am încercat, la fel ca și în proiectul de anul trecut, ca ideea să vină dinspre elevi și nu către aceștia, prin propunerea profesorului. Am informat elevii noi despre acest proiect prin intermediul Consiliului elevilor din LTEVM și timp de o lună a fost amenajat în laboratorul de științe colțul Brainstorming Științescu, unde, pe o coală flipchart, s-au adunat ideile de proiect ale elevilor care ar dori să se implice. Elevii participanți în proiectul Științescu anterior au venit din vacanța de vară cu nerăbdare și cu o mulțime de idei pentru noul Științescu.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Am identificat multe idei minunate. Cum paleta de idei a fost foarte diversă, iar propunerile au fost foarte vehement și cu înflăcărare susținute, am considerat că o abordare deschisă ar fi foarte potrivită pentru noul proiect. Aşa am conturat mai multe grupe de interes din domeniile STEM, legate simbolic printr-un pod (STEM Bridge): Drag de știință – să construim…; Electropedia; Chimia OAUUU!; Ecologiștii – Ştiinţa verde; STEM prin ochi de copil; Provocările religiei adresate ştiinţei; Blog/revista electronică Științescu de la Eco2.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Entuziasmul lui da Vinci ne-a fost model pentru a propune realizarea noului proiect interdisciplinar STEM Bridge. Dacă în proiectul anterior am conceput și realizat macheta Elicopterului lui da Vinci, de data aceasta ne-am propus să realizăm podul lui da Vinci (un pod mobil din materiale foarte puține, care trebuie să se autosusțină, fără șuruburi sau adezivi), realizarea lui conducând la întărirea echipei, dar și la învățarea experiențială, dorindu-se a fi o legătură metaforică între domeniile STEM, dar și o legătură între acestea și sufletul de copil atras de joc și mister.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

Sunt profesor de 20 de ani, doctor în științe de 12 ani. Mă simt realizată ca profesor dacă pasiunea mea devine și pasiunea elevilor mei.

Ce vă place la acest domeniu?

Domeniul STEM, organizat sub forma atelierelor de inovaţie şi creativitate, în cadrul cărora elevii sunt încurajaţi spre studiul aplicativ, lucrul în echipǎ şi abordarea interdisciplinarǎ a temelor de actualitate mondialǎ, este mult mai atractiv față de abordarea clasică a transmiterii informațiilor de la profesor la elev.

Latura experimentală a majorităţii activităţilor contribuie astfel la creşterea nivelului de literaţie ştiinţifică a elevilor şi la dezvoltarea gândirii lor critice. Elevii nu doar vor lectura texte despre diferite fenomene ştiinţifice, reproducând apoi diferite concluzii sau răspunsuri şablon, ci vor învăţa prin experiment, care reprezintă cheia înţelegerii. Experimentând singuri, elevii vor păşi pe drumul fascinant al cunoaşterii, familiarizându-se şi împrietenindu-se cu noţiuni de bază, dar aride prin conţinutul lor teoretic.

 

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Omul de știință pe care l-am luat  drept ,,erou” a fost Leonardo da Vinci. Leonardo da Vinci a fost cel mai de seamă reprezentant al renașterii italiene din perioada de apogeu a acesteia. Spirit universalist: pictor, sculptor, arhitect, muzician, inginer, inventator, anatomist și scriitor, Leonardo da Vinci este considerat adesea cel mai de seamă geniu din întreaga istorie a omenirii. Un  geniu care era apreciat pentru creațiile, spiritul său și invențiile care i-au pus amprenta asupra epocii, fiind considerat arhitectul omului renascentist, un spirit animat de o curiozitate nemaiîntâlnită până atunci. Au fost făcute de asemenea mari descoperiri în domeniul anatomiei, ingineriei, opticii și hidrodinamicii pe care nu le-a publicat ulterior. Entuziasmul lui da Vinci ne-a fost model pentru a propune realizarea noului proiect interdisciplinar STEM Bridge.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Elevii nu doar vor lectura texte despre diferite fenomene ştiinţifice, reproducând apoi diferite concluzii sau răspunsuri şablon, ci vor învăţa prin experiment, care reprezintă cheia înţelegerii. Este cu atât mai necesar cu cât încurajează nu doar coborârea ştiinţei la nivelul de înţelegere al elevilor, ci şi colaborarea între elevi cu un nivel diferit de cunoaştere, uniţi însă prin pasiunea lor pentru ştiinţă.

Înțelegerea acestui domeniu va îmbunătăţi competenţele de cercetare şi experimentare, de documentare şi studiu individual, va dezvolta abilități de comunicare, abilități de lucru în echipă, de lucru pe calculator, foarte importante pentru dezvoltarea personală şi profesională a elevilor noştri. Foarte importante sunt abilitățile practice strâns legate cu viața de zi cu zi, activitățile pornind de la elevi, către elevi.

Se creează astfel premisele dezvoltării gândirii critice și abordării polivalente a unei teme.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui?

Am avut la dispoziție resursele umane (profesori, elevi voluntari și specialiști). Resursele financiare puse la dispoziție de Fondul Științescu au făcut posibile activitățile propuse.

Ne-am propus să implicăm societatea de obținere și distribuție a apei potabile, ApaVital Iași, care ne-a fost alături în multe alte proiecte. Ne-am propus o vizită de studiu la Stația de epurare a apelor uzate Dancu. 

La Institutul de Chimie Macromoleculară Petru Poni Iași am descoperit o altfel de chimie, la un nivel superior al aplicabilității. Astfel ni s-au oferit explicații de către personal specializat, acest lucru aducând un plus valoare, datorită expertizei persoanelor formatoare, care pot oferi nu doar informații, ci și răspunsuri la întrebările elevilor și, bineînțeles, o abordare din interior a temelor tratate.

De asemenea, ne-am dorit ca parteneri Facultatea de Inginerie chimică și protecția mediului Cristofor Simionescu de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” Iași, precum și Facultățile de Chimie și Fizică de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iași, prin intermediul unor foști elevi, actuali studenți, cerându-le sprijinul pentru realizarea unor experimente inedite. Aceste instituții ne-au sprijinit și în alte activități realizate de liceul nostru.

Considerăm că interacțiunea cu aceste persoane resursă a stimulat nu doar curiozitatea elevilor, ci și interesul lor pentru tematica proiectului și dorința de a urma în viitor o carieră în domeniu.

Colaborarea cu Asociația Bucurie și Speranță a condus la realizarea unei activități cu 15 copii cu dizabilități cu vârsta cuprinsă între 10 și 18 ani, arătând că oricând există abilitate în dizabilitate.

În ce au constat experimentele?

Există patru categorii principale de activități.

Prima categorie constă în vizite de studiu, în timp ce a doua categorie de activități vizează ședințe de proiectare și realizarea Podului lui da Vinci, macaralei hidraulice, motorului Stirling, a Fântânii lui Heron, a bobinelor, a circuitului „cu o dâră pe hârtie”, a pilelor electrice din creioane sau cu ajutorul lămâii, a machetelor de epurare a apei, a grădinii suspendate etc.

A treia categorie de activități se desfășoară sub forma de experimente de laborator, iar a patra categorie este sub forma unor spectacole interactive și expoziții în care „actorii” vor prezenta experimentele spectaculoase, implicând și „spectatorii” în acestea, în vederea diseminării rezultatelor obţinute în cadrul proiectului şi trezirii interesului pentru studiul ştiinţelor.

Toate acestea vor fi postate în timp real pe blogul proiectului.

Cum au reacționat copiii?

Copiii au fost dornici de a se implica în abordarea altfel a științelor. Elevii voluntari și-au luat foarte în serios rolurile, iar ,,ucenicii” lor au apreciat lipsa barierelor privind vârsta. Entuziasmul și bucuria de a face ceea ce le place s-a resimțit. Magia este știința neînțeleasă. Am găsit astfel rețeta secretă de a înțelege științele.

Au fost și peripeții?

Peripețiile apar inevitabil atunci când muncim.

Provocări ca numărul mare de copii care și-au propus să participe la activități, eșuarea unor experimente sau întârzierile iminente la achiziționarea unor materiale necesare experimentelor ne-au călit și ne-au făcut să fim mai determinați.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Poveștile copiilor către părinți nu au rămas fără răspuns. De asemenea, folosind conturile de socializare, părinții au putut vedea periodic frânturi din atelierele desfășurate.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

În primul rând, m-a făcut un profesor mai bun. De asemenea, apetitul pentru științe în rândul elevilor fiind crescător, speranța în progres a crescut. Bucuria din privirea copiilor înnobilează cauza profesorului.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Revelația a fost să descopăr că pentru a realiza activități deosebite presupune un efort suplimentar, dar care se justifică prin plus-valoarea adusă de acesta.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aș propune mai puține activități, deoarece perioada de desfășurare a proiectului este intercalată cu multe vacanțe, făcând dificilă realizarea tuturor activităților.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Recomand cu drag!

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Cred că o modalitate de dezvoltare a programului ar fi multiplicarea acțiunilor de tipul Cercului de donatori, cu proiecte propuse de fundație  și susținute de comunitatea economică locală.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Cred că mediul de afaceri din comunitate.