Dana Mihincău – Simbolurile vitalității
28/03/2019

În intimitatea unei cancelarii se adăpostesc conversații care pot schimba orele de curs. Astfel a aflat despre Fondul Științescu doamna profesoară de geografie, Dana Mihincău, care s-a hotărât numaidecât să profite de șansă pentru a transforma orele de curs și modul în care elevii săi descoperă mediul înconjurător. A aplicat la Științescu Oradea cu proiectul ”Simbolurile vitalității” și a primit finanțare pentru a achiziționa aparate performante pe care elevii le-au folosit în măsurători care au evaluat aerul, apa și impactul acestora asupra vieții.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

De la colege care au fost implicate anii anteriori.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Datorită experienței la clasă și a dorinței de a experimenta cu elevii noi metode de cercetare și informare, altele decât cele prevăzute în programa școlară și în timpul orelor de curs. Știind că ei sunt doritori de a afla lucruri noi despre mediul în care trăiesc și pentru că iubesc tehnologia, am decis să le ofer posibilitatea de a a încerca aceste experiențe noi. Astfel, împreună am descoperit lucruri pe care doar le bănuiam că există și am reușit să folosim tehnologie care nu s-a mai folosit în școală.

 

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Așa m-am gândit din prima, doar numele proiectului a suferit modificări.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Titlul l-am gândit ca fiind unul reprezentativ temei propuse. “Adevărata față a mediului în care trăim” , iar apoi am schimbat numele cu o variantă mai de impact, dar în același timp mai concretă, însă nu atât de detaliată: “Simbolurile vitalității”.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

Geografia înseamnă știință. Știința se dezvoltă, și noi odată cu ea. A folosi știința în favoarea ta, înseamnă a te ancora în realitate. Realitatea este tot ce ne înconjoară, mediul în care trăim, deci nu putem să ne detașăm de el, facem parte din el ca element component.

Ce vă place la acest domeniu?

Că poți descoperi lucruri noi care te ajută să protejezi habitatul în care trăiești și de care ești responsabil prin ceea ce faci. Ca om, ești dator să transmiți și generațiilor viitoare ceea ce tu ai moștenit de la înaintașii tăi. Ne dezvoltăm durabil.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Nu , doar dorința de cunoaștere și înțelegere m-au determinat să cercetez și să-i fac și pe alții curioși.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Știința înseamnă evoluție, iar noi evoluăm prin știință. Deci știința este indispensabilă indiferent de vârstă.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

De organizare m-am ocupat eu cu colegii implicați alături de elevii voluntari în proiect, iar spațiul folosit a fost pus la dispoziție de școală.

În ce au constat experimentele?

Experimentele s-au desfășurat prin măsurători la nivelul școlii și în spațiile publice din oraș, cu ajutorul aparatelor achiziționate prin proiect.

Cum au reacționat copiii?

Elevii au fost foarte încântați și curioși în același timp. S-au dedicat pe deplin în derularea proiectului, realizând măsurători, interpretându-le și diseminându-le în rândul colegilor, profesorilor, familiei și comunității locale.

Au fost și peripeții?

Când omul muncește, mai și greșește. Da, am trecut și prin faze mai neplăcute când nu am recuperat datele monitorizate sau când nu ne-am întâlnit în punctele stabilite.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Părinții au fost implicați tot timpul, elevii comunicând permanent ceea ce au descoperit  în proiect.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

M-a ajutat să înțeleg cât de importantă e munca în echipă și cât de utile sunt aparatele performante.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Nu neapărat revelație, cât o deschidere spre ce înseamnă să știi în ce mediu trăiești și că poți să-ți îmbunătățești condițiile în care stau elevii în clase.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aș implica mai mulți copii.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da, am și recomandat.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Prin implicarea mai multor persoane voluntare.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Cred că da.

Sursa foto Proiectul Științescu la CN Iosif Vulcan Oradea și Fundația Comunitară Oradea

Liliana Iamandi – Brocom Design
Cristina Dudan – Iarba verde de acasă