Cristinel Codău – PapiȘtii
11/02/2019

Domnul profesor de fizică, Cristinel Codău, a devenit mentor Științescu Mureș alături de colegii lui pentru a le arăta elevilor de la Colegiul Național ”Alexandru Papiu Ilarian” că fizica este în esență un truc de magie care poate fi explicat. Prin experimente interactive, simple, dar spectaculoase pentru cei necunoscători, elevii au pătruns tainele științelor.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Prin intermediul blogului profesorilor de fizică și chimie din județul Mureș – FIZCHIM.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Timpul alocat experimentelor în cadrul programei școlare este foarte limitat, materia este mult prea teoretizată, ceea ce determină o reticență din partea elevilor și o insuficientă înțelegere a fenomenului fizic studiat. Accesul facil la informații dublat de curiozitate determină elevii să vină cu întrebări din domenii ce nu se studiază în orele de curs.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Da.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Experimentele propuse sunt în general contra-intuitive, interesante și spectaculoase!

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat de acest domeniu științific?

Datorită formației profesionale.

Ce vă place la acest domeniu?

Explicarea fenomenelor naturii și aplicațiile practice multiple ce se extind de la banal la foarte complex.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Nu neapărat, dar contribuția fiecăruia este remarcabilă.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Înțelegerea fenomenelor, modelarea acestora, contribuie la dezvoltarea gândirii critice, la însușirea raționamentelor logice. Aplicabilitatea domeniului științific este evidentă pentru toți.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Consider că acest proiect a fost o colaborare între colegii de catedră (Monica Pop, Adela Blăjan, Claudia Sabău) și elevi (unii extrem de dedicați – Voicu Tomuț, Carla Muntean, Ilinca Pastia, Ana Florea, Vladimir Man, Ioana Crișan). Am avut sprijinul direcțiunii, care a pus la dispoziția echipei o sală și a permis utilizarea bazei materiale existente în școală.

În ce au constat experimentele?

Au existat două genuri principale de activități. Prima categorie a constat în ședințe de proiectare și realizare a experimentelor și aparatelor necesare, de recondiționare și reparații.  Activitățile din a doua categorie s-au desfășurat sub forma unor spectacole interactive în care „actorii” au prezentat experimentele pregătite, implicând și „spectatorii” în realizarea acestora. Apoi, tot cu implicarea „spectatorilor” s-au explicat experimentele, evidențiind fenomenele aflate în „spatele” lor. Desigur experimentele prezentate au fost particularizate în funcție de vârstele spectatorilor, astfel încât explicațiile să le fie accesibile. Spectacolele s-au derulat atât în cadrul colegiului, cât și în școli din oraș și la diferite evenimente.

Cum au reacționat copiii?

Cu amuzament și implicare, curioși, intrigați, au venit cu propuneri de noi experimente, dintre care unele au fost deja realizate, altele urmează a fi implementate.

Au fost și peripeții?

Au fost și situații amuzante. De exemplu, bobina Tesla a bruiat puternic, dar neintenționat, instalația de sonorizare la activitatea „Pedalează pentru Științescu”. Sursa nu a putut fi identificată sporind distracția copiilor.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Ne-a apropiat de copii, relaționarea cu aceștia fiind în alți parametri, a fost facilitată comunicarea profesor-elev.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Am putea încadra în categoria revelație entuziasmul de care dau dovadă elevii în activitățile care îi pasionează cu adevărat.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Cred că am face la fel, nu am schimba nimic esențial.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Cred că ar fi oportună diseminarea programului în mediul rural. Poate ar fi potrivită o separare a fondurilor obținute pentru proiecte în zone defavorizate.

Sursa foto: PapiStii

Mărioara Donca – ”Cu pași mici spre descoperiri mari”
Dana Mihincău – Simbolurile vitalității