Constanța Margareta Bădulescu – De la experiment la pasiune
26/07/2019

Pentru Constanța Margareta Bădulescu, Științescu Prahova este șansa de a materializa dorințele și pasiunile elevilor, de a le lărgi sfera de cunoștințe, de a-i provoca la problematizare, de a le stimula creativitatea și imaginația. ”De la experiment la pasiune”, prin activități practice, copiilor le-a fost trezită dorința de a trece din rolul consumatorului pasiv în cel cu potențial creator și inovator. 

Felicitări echipei de proiect: Constanța Margareta Bădulescu, Prof. Lavinia Adriana Bîtie, Prof. Loredana Boțoc, Prof. Tănase Alionte și  Prof. Nicoleta Găgenel.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Am aflat de Fondul Științescu navigând pe internet.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea cu care am aplicat, mi-a venit lucrând cu elevii mei la Științele Naturii și Matematică, precum și în cadrul activităților extrașcolare.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Am formulat-o așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Titlul l-am ales împreună cu elevii mei, gândindu-ne la pasiunile noastre comune: „De la experiment, la pasiune!”

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

Pasiunea pentru domeniul științific o am din copilărie. M-am bucurat mult  pe de o parte, când am văzut că sunt înconjurată de elevi care sunt și ei pasionați la rândul lor de știință, iar pe de altă parte, că am avut șansa de a le materializa dorințele, prin aplicarea la Fondul Științescu.

Ce vă place la acest domeniu?

Acest domeniu este unul al cunoașterii și descoperirii, oferă posibilitatea de a experimenta modul în care funcționează lumea, tehnologia modernă și cum poate ea să ne ajute să îmbunătățim calitatea vieții de zi cu zi.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Apreciez oamenii de știință și activitatea lor, dar nu pot spune că am un „erou”.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Domeniul științific, după cum am mai sus anterior, este un domeniu al cunoașterii și descoperirii, stârnește curiozitatea elevilor, satisfacerea nevoii de cunoaștere a copiilor și poate să ne ajute să îmbunătățim calitatea vieții de zi cu zi.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Resursele necesare acestui proiect au fost, pe de o parte, resursele umane: elevi ai Liceului Teoretic „Șerban Vodă” Slănic, cu vârste  cuprinse între 11 și 18 ani, pasionați de experimente, evoluția tehnologiei și cercetare și echipa de proiect în următoarea componență: Coordonator proiect: Prof. Bădulescu Constanța Margareta, Director, Prof. Bîtie Lavinia Adriana, Director adjunct, Prof.Boțoc Loredana, Prof. Alionte Tănase și  Prof. Găgenel Nicoleta. Iar pe de altă parte, resursele materiale: săli de clase, laborator de fizică și chimie, kiturile educaționale achiziționate prin finanțare.

În ce au constat experimentele?

În prima activitate „Apa din jurul nostru”, copiii au folosit kitul educațional – trusa Fabrica de Experimente #1 ”Wow! Ce cool e apa!” (trusa conține toate materialele necesare pentru realizarea a 17 experimente legate de apă, precum și o cărticică de explicații pe nivele de vârstă), și au realizat primele 3 experimente din aceasta cu ajutorul voluntarilor care i-au coordonat și supravegheat (voluntarii au ajutat să realizeze pașii experimentelor, au îndrumat pe parcursul evenimentului, s-au asigurat că experimentele se desfășoară în condiții optime și că nu au loc distrugeri);

În a doua activitate, după clarificarea experimentelor ”sarcină”, acestora li s-au prezentat diferite fenomene/experiențe/pe baza kiturilor educaționale ”Lecții interactive de geografie și Lecții interactive de chimie”, pe baza cărora au răspuns la diferite întrebări, cu scopul de a li se lărgi sfera de cunoștințe, de a-i provoca la problematizare, de a le stimula creativitatea și imaginația;

În a treia activitate,  „Cercetăm-descoperim!” copiii au primit trusa Kitul de electricitate care conţine echipamente şi dispozitive necesare pentru realizarea a 17 experimente. Acesta a inclus peste 15 componente (rezistenţe, întrerupătoare, becuri, aparate de măsură, conductoare de legătură etc.) și un ghid de utilizare în care sunt prezentate componentele acestuia şi modul lor de utilizare, precum şi descrierea detaliată a fiecărui experiment, însoţit de imagini reprezentative. Pentru proiectarea şi realizarea experimentelor s-a folosit tabla magnetică, pe care s-au fixat componentele electrice, în plan vertical, cu ajutorul unor magneţi cu aderenţă ridicată. S-au realizat 3 experimente pe exact același format ca al primei sesiuni. Kitul educațional „Geometria între joc și nota 10” este o serie inovatoare de cinci produse software educaţionale de matematică care îmbină învățarea interactivă cu jocurile și reprezintă un suport important pentru pregătirea elevilor, cele cinci volume prezentând principalele capitole din materia de geometrie: Provocarea Faraonului (noțiuni de bază din geometrie), Secretul lui Euclid (triunghiul), La voia zeilor (patrulaterul și ariile), Comoara tâlharilor (relațiile metrice în triunghi), De ce leșină elefanții? (cercul).

Cum au reacționat copiii?

Elevii au fost foarte încântați manifestând o implicare mai profundă în activitățile propuse.

Au fost și peripeții?

Toate activitățile derulate au decurs conform așteptărilor.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da. Sigur,  elevii au povestit acasă, iar părinții au împărtășit cu noi experiența copiilor lor.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Această experiență ne-a „îmbogățit” pe toți, elevi și profesori deopotrivă, având scop îmbunătăţirea accesului elevilor din mediile sociale defavorizate la un învăţământ de calitate prin implementarea de proiecte de scurtă durată (prin organizarea de experienţe de învăţare care să stimuleze interesul elevilor pentru studiu, bazate pe descoperire și experimentare).

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Dorința tinerilor și copiilor de a înțelege și de a experimenta modul în care funcționează tehnologia modernă și de a îmbunătăți calitatea vieții de zi cu zi; dorința de a trece din rolul consumatorului pasiv, în cel cu potențial de creator și inovator.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Dacă ar fi să aplic din nou, aș continua acest proiect „de suflet”, cu activități care să hrănească dorința de cunoaștere de experimentare a elevilor.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Sigur!

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Programul s-ar putea dezvolta  în anii care urmează atrăgând alături de noi (echipa de proiect și elevii participanți) și reprezentanți ai comunității locale.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Da. Cu siguranță avem doritori pentru o ediție următoare.

 

Alexandra Fortiș – CoderDojo@CDLoga
Monica Nănescu – Hands on Meteo Science