Aurel Graur – Robomanager

Dintre toți roboții capabili de diferite sarcini, cel mai spectaculos a fost robotul Cobra care poate să identifice o țintă și să simuleze un atac cu mușcătură. Dacă la început au construit roboți pe bază de modele, elevii au ajuns în etapa de a-și gândi singuri roboții și de a găsi cele mai bune căi de a-i construi. Sub coordonarea lui Aurel Graur, profesor și inspector, și finanțat prin Științescu Prahova, proiectul Robomanager a câștigat entuziasmul și implicarea tinerilor care deja au început să primească propuneri de joburi în domeniu. 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Din mediul online.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

De mai multă vreme căutam soluții pentru a o pune în practică. Fondul Științescu s-a potrivit perfect cu intenția mea.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Așa după cum am spus, aveam de mai multă vreme această idee. Am adaptat-o la cerințele ghidului aplicantului, dar nu s-a schimbat ceva important.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat de acest domeniu științific?

Este domeniul meu de activitate.

Ce vă place la acest domeniu?

Pune accent pe creativitate, imaginație, temeritate. Este domeniul care face posibilă evoluția tehnologică a umanității.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Henri Coandă. A fost unul dintre cei mai creativi și imaginativi oameni de știință. Chiar și astăzi există despre el legende referitoare la invenții fabuloase care nu sunt făcute publice din motive de securitate. Similar cu legendele despre Nikola Tesla.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

În câțiva ani, mai puțin de zece, roboții și procesarea tip 3D vor fi norma, nu excepția. Cei ce vor activa în aceste domenii vor avea deschise toate căile de acces pe piața muncii.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Resursele necesare au fost asigurate prin proiect. Bineînțeles, a fost nevoie de o locație pentru activitățile propuse și conducerea liceului a avut bunăvoința să ne pună la dispoziție, de fiecare dată, spațiu și alte resurse necesare pentru desfășurarea activității. Elevii implicați în activități au fost bucuroși să participe ca voluntari la toate evenimentele în care am fost implicați.

În ce au constat experimentele?

Experimentele au constat în proiectarea și, apoi, construirea unor roboți capabili de diferite sarcini: unul poate rezolva Cubul Rubik, altul poate transporta diferite obiecte pe un traseu, ales în funcție de culoarea lui, sau poate ridica obiecte pentru a le organiza. Cel mai spectaculos a fost robotul Cobra, capabil să identifice o țintă și să simuleze un atac, cu mușcătură.

Cum au reacționat copiii?

Copiii au fost încântați. Dacă la început au construit roboți pe bază de modele ale altora, acum își gândesc singuri roboții și găsesc cele mai bune căi de a-i construi.

Au fost și peripeții?

Au fost, în sensul în care succesul avut în timpul participării la evenimentele publice la care am fost invitați a fost neașteptat, iar ei au fost luați prin surprindere de persoane care le-au propus, deja, joburi în domeniu, în companii cât se poate de respectabile.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Nu, deocamdată. Elevii noștri au vârste apropiate de 18 ani, părinții fiind mai puțin tentați să vină la școală pentru aceste lucruri.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Am putut propune elevilor și alt fel de activități în cadrul școlii, activități foarte agreate de ei.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Cât de ușor poți câștiga elevii de partea studiului, prin activități plăcute și în care să fie direct implicați.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aș dori să pot face face un upgrade, să trec la un nivel superior, astfel încât să pot oferi elevilor un traseu ascendent în domeniu.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Cu siguranță. Am făcut-o deja!

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Crearea unei rețele de beneficiari și voluntari activă și un festival anual foarte vizibil în comunitate.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Pe mine :).