Alina-Mirela Ipate – Experimentăm și învățăm cu Doamna de Științe
25/07/2019

Cum se numește un Asistent cercetare la Institutul de Chimie Macromoleculară “Petru Poni” Iași și mentor pasionat în programul Științescu? ”Doamna de științe”, așa o strigă micii cercetători ieșeni pe Alina-Mirela Ipate. Finanțat și sprijinit de Științescu Iași, proiectul “Experimentăm și învățăm cu Doamna de Științe” i-a entuziasmat atât de mult pe copii încât i-a făcut pe părinți să întrebe de ce copiii lor în regim de internat insistă să-și petreacă sâmbetele la școală la atelierele de chimie, fizică, biologie/ecologie. 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Din media, prima dată. Mi s-a părut un proiect complex. Apoi, am discutat cu doi câștigători ai proiectului și ei m-au împrietenit cu conceptul.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

La îndemnul și încurajarea celor care au avut proiect câștigat.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

A fost o continuare a activității mele cu copiii. Pe mulți beneficiari ai proiectului îi cunoșteam deja.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Copiii m-au numit “doamna de științe”. Ei așa mă strigă. Deviza programului educațional este “experimentăm și învățăm” și astfel am ajuns la denumirea proiectului “Experimentăm și învățăm cu Doamna de Științe”!

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionată de acest domeniu științific?

Meseria mi-a format abilitățile practice. Cercetarea este un domeniu care te solicită să faci conexiuni, să te documentezi mereu, să nu crezi nimic până nu demonstrezi științific prin analize amănunțite. M-a prins “microbul”!

Ce vă place la acest domeniu?

Îmi place că descoperi mereu ceva nou, ai de învățat și realizezi cât de mic ești în comparație cu Universul!

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Cu siguranță calea aleasă a fost datorită profesoarelor mele de Chimie, din gimnaziu și liceu. Ele mi-au pus în mână prima eprubetă și mi-au insuflat dragostea de materia Chimie, această “limba străină” cum o numesc eu.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Ceea ce ne înconjoară se explică prin Științe. Acest domeniu ajută copilul la înțelegerea fenomenelor, dezvoltă gândirea critică, își poate descoperi pasiunea pentru experiment. Pe viitor îl îndreaptă spre o meserie cu care rezonează.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Cea mai valoroasă resursă a fost cea materială: trusele de Fizică (Optică, Magnetism, Electromagnetism), de Biologie (microscop, preparate microscopice) și materialele de Chimie. Coordonatorii de proiect în persoana profesorilor, a psihologilor sau învățătorilor, au facilitat sala de experiment, gruparea elevilor, au menținut legătura dintre Instituția de învățământ și coordonatorul de proiect.

În ce au constat experimentele?

Deoarece beneficiarii proiectului sunt mulți și din diverse medii (copii cu dizabilități, din mediu rural, urban, elevi de ciclul primar, elevi de liceu) am ales să realizez atât Ateliere de Chimie (determinarea pH-ului pentru substanțe din gospodărie, caracterizarea materialelor plastice, a materialelor superabsorbante, reciclarea plasticului, experimente fascinante: vulcanul chimic, trompa elefantului, slime-ul, plastinina), Ateliere de Fizică (studiul lentilelor, a laserilor, investigarea fenomenelor de fluorescență cu ajutorul unei lămpi UV-vis, magnetismul și electromagnetismul, curentul electric: realizarea unui circuit electric) și Ateliere de Biologie/Ecologie (studiul la microscop a diferitelor preparate vegetale sau animale, crearea unor filtre pentru apa din elemente naturale).

Cum au reacționat copiii?

Ei sunt entuziaști, pun întrebări și întotdeauna întreabă ce vom face data viitoare.

Au fost și peripeții?

Da. Au fost experimente

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Mergând în școli interacțiunea cu părinții a fost indirectă. Știu că părinții copiilor cu deficiențe de vedere îi întrebau pe psihopedagogi ce se întâmplă sâmbăta în școală de nu vor copiii să meargă acasă. Ei sunt cazați în regim de internat la Liceul Special”Moldova” din Târgu-Frumos.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

În primul rând mi-a bucurat sufletul! Am împărtășit un pic din ce știu copiilor. A sta între copii și tineri te încarcă cu energie!

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Da, ca lucruri frumoase se întâmplă când oamenii sunt deschiși, chiar dacă resursele nu sunt mari!

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Mi-ar plăcea să atrag mai mulți sponsori pentru proiectul meu.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Da, cu siguranță! Echipa Fondului Științescu este tare faină! Eu am găsit aici sprijin și prietenie!

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Prin înființarea unui HUB de Științe unde mentorii să realizeze Ateliere de Științe gratuite pentru comunitate.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Eu m-aș implica cu drag!

Sursa foto: Doamna de Științe  și United Business Center Iași

Liliana Avarvarei – Științe și Gastronomie
Ciprian Branea – Proiect Experimentarium