Alina Hoară – Nature STEAM Week

La Nature STEAM Week, timp de o săptămână, Asociația Științescu Hub a ajutat copiii din Gușterița și nu numai să înțeleagă mai bine complexitatea mediului înconjurător, prin intermediul unor ateliere de explorare a naturii și de proiectare a elementelor identificate în cadrul acesteia. Alina Hoară, mentor Ştiinţescu, a ghidat copiii prin Universul grădinii Șurii Culturale Gușterița, unde au identificat plante comestibile, au vorbit despre rolul lor, au realizat un terarium, au programat roboți și au imprimat obiecte 3D, dar s-au avântat și în subiectele astronomiei.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Am aplicat prima dată la Fondul Științescu Sibiu în 2016 când am înființat Asociația Științescu Hub alături de alți colegi profesori și nu numai. Numele asociației vine tocmai de la Fondul Științescu datorită căruia a început povestea noastră. Am aflat de la prieteni dar și de pe internet de aceste fonduri. Pe atunci mentor ne-a fost Ciprian Ciocan, director executiv la Fundaţia Comunitară Sibiu și echipa lui care se ocupă de Fondul Științescu din Sibiu.

   

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

Anul acesta am aplicat cu proiectul Nature Steam Week Gușterița.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Noi, echipa Științescu Hub activăm în domeniul STEAM. Ideea a venit în mod natural: activități STEAM căci pe acest profil sunt axate atelierele noastre, iar faptul că aceste ateliere s-au desfășurat în aer liber aparține Fundației Comunitare Sibiu, care ne-a specificat că își doresc să vadă în aplicațiile de pe Fondul Științescu astfel de activități

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Ideea era parte din conceptul hubului nostru însă noi nu avem un spațiu cu o curte generoasă, astfel am apelat la prietenii noștri Șura Culturală Gușterița. Așadar am formulat din prima proiectul și așa a și rămas.  Idei au fost mai multe dar în funcție de buget și de perioada în care puteam oferi astfel de ateliere am ales această idee ca să aplicăm cu ea.

   

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

NATURE STEAM WEEK GUȘTERIȚA. Noi, echipa Științescu Hub activăm în domeniul STEAM. Ideea a venit în mod natural: STEAM căci pe acest profil sunt axate activitățile noastre, NATURE, căci aceste activități s-au desfășurat în natură în aer liber, în curtea Șurii Culturale din Gușterița, de aici și Gușterița din titlul proiectului.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Din liceu am fost pasionată de informatică de robotică, programare și cu timpul studiind la un liceu vocațional pedagogic, apoi lucrând ca și învățătoare, m-a interesat mereu cum pot folosi robotica în cadrul orelor de la școală. Am urmat mai multe cursuri susținute de ESA pentru profesori, am participat la competiții de robotică cu copiii. Îmi place acest domeniu în care mereu apare ceva nou, îți ușurează procesul de predare și reușești să îi captezi mai ușor pe elevi utilizând tehnologia şi robotica la ore.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Nu am un om de știință drept erou, dar m-a inspirat familia Roca, ambii profesori de fizică care predau această materie grea doar prin experimente.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Societatea în care trăiesc și vor trăi este una digitală, iar elevii trebuie să fie familiarizați cu robotica, trebuie să știe să lucreze și individual dar și în echipă , să învețe din greșeli și să îmbunătățească constant ceea ce realizează ( dacă contextul permite) iar aceste lucruri sunt oferite de robotica pe care eu o utilizez prin intermediul kiturilor WEDO LEGO EDUCATIONAL la diferite ore.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Pentru proiectul Nature STEAM Week din Gușterița am avut nevoie de tablete, kituri de robotica (roboți autonomi care se programează de pe tabletă), creioane 3D, filamente, instalaţii led, tot felul de produse pentru experimente( oţet, făină, coloranți, săruri), microscop, legume, etc.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Luni  – explorăm grădina Șurii Culturale, observăm la microscop anumite plante, vietăți, întocmim jurnalul curții cu ce viețuitoare am identificat. Vorbim despre tipurile de corpuri și interacțiunile dintre corpuri, lanț trofic, construim un terrarium.

Marți  – explorăm grădina șurii, ne alegem niște modele din natură. Proiectăm replici ale modelelor alese. Realizăm machete 3D ale grădinii sau modelelor alese. 

Miercuri  – vorbim despre forțe, repere, mișcare repaus și fenomene ale naturii. Construim și programăm roboți care ne arată diferențele dintre tipurile de forțe, cum se produc anumite fenomene. Construim mori de vânt, mașini, remorci, simulatoare de cutremure.

Joi  – Plecând de la circuitul apei în natură, realizăm experimente ce implică apa, vorbim despre propulsie, lansăm rachete realizate de noi din materiale reciclate și observăm interacțiunile dintre săruri și substanțe. 

Vineri  – zi dedicată astronomiei. Construim constelații, machete 3D ale planetelor din sistemul nostru solar, realizăm experimente, erupți sau vulcani pentru a observa cum ia naștere un nou ținut sau continent. 

În funcție de nivelul lor de cunoștințe, anumiţi copii s-au bucurat de anumite activități, alții de altele, însă zilnic la ateliere a fost multă muncă și voie bună. Au fost prezenţi   copii orientaţi spre performanţă, copii pasionați de robotică, dar și copii cu probleme școlare şi absenteism.

Au fost și peripeții?

DAAAA… Ne-am udat până la piele când am vorbit despre apă și am realizat experimente cu apa, am umplut terasa șurii cu spumă, cu zăpadă ceea ce a adus multă bucurie atât în rândul copiilor dar și a părinților. A cedat și instalația electrică când am conectat 15 creioane 3D. Dar am trecut cu bine peste incidente.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da și aproape zilnic veneau părinții să prindă și ei anumite experimente.

 

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Că nu totul e roz cum am vrea noi să pară deși per total proiectul a fost unul de succes.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Cu mare drag!

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Orice proiect are nevoie de o minimă finanțare dacă presupune ateliere cu materiale consumabile. E mai greu acum cu atragerea de finanțări în domeniul educațional. 

Credit foto: Gabriela Cuzepan şi Alina Hoară


Proiectul Nature STEAM Week este finanțat prin Fondul Științescu Sibiu 4.2, fond implementat de Fundația Comunitară Sibiu, în parteneriat cu Romanian-American Foundation şi FFCR, împreună cu partenerii locali Visma Software, wenglor Romania, KeepCalling, BearingPoint, Continental Automotive Systems Sibiu, NTT Data, Gama IT, AT Arena 4.0, precum și donatori individuali.