Ciprian Branea – Proiect Experimentarium
10/10/2019

În copilărie, meșterea acasă aero și navomodele, și născocea tot felul de noi jucării. Fast forward în zilele noastre, Ciprian Branea, programator de meserie, își asumă provocări și le materializează în concepte inovative cum este Experimentarium care a prins viață în urma finanțării Științescu Brașov. Copiii se reunesc și, într-o manieră interactivă, ludică, învață despre procese și fenomene din fizică, biologie, chimie sau robotică. Cel mai concret semn că experimentele i-au captivat pe copii și i-au scos din letargia orelor de curs a fost oftatul dezamăgit la auzul clopoțelului care vestea pauza și întreruperea activităților.

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Prin intermediul Fundației Comunitare Brașov.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

Proiect Experimentarium.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Este o idee mai veche aceea de a concepe și strânge la un loc proiecte și instalații atractive, interactive, inovative, care înglobează tehnologie și al căror scop este acela de a arăta o altă față, mai prietenoasă, a științei și tehnologiei.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Conceptul era în studiu de ceva timp, astfel încât a fost relativ ușor de transpus într-o idee de proiect, iar oportunitatea de finanțare oferită de Fondul Științescu nu a făcut decât să grăbească nașterea acestui proiect.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Nu ne asumăm inventarea numelui Experimentarium. Acesta este un concept întâlnit și în alte țări, care concentrează esența acestuia: un loc în care copiii pot învăța într-o manieră experimentală, interactivă, ludică despre procese și fenomene din fizică, biologie, chimie și pot primi informații din zone tehnologice: inginerie, electronică, robotică etc.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Pasiunea pentru știință, tehnologie și bricolaj o am din copilărie, pe vremea aceea frecventam cercul de electronică al Casei Pionierilor din Brașov. Acasă meșteream aero și navomodele, și născoceam tot felul de noi jucării. În ultimii 15 ani, odată cu abordarea unui nou domeniu profesional (dezvoltare software) am început să studiez și să experimentez și proiecte hardware (automatizări, robotică, instalații interactive etc). Am acceptat permanent provocări pe care am reușit să le materializez în concepte originale, inovative.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Aș fi tentat să spun Leonardo da Vinci datorită multiplelor domenii în care a excelat: artist, scriitor, inginer, inventator etc. Dar cel pe care îl consider un icon personal este Nicola Tesla, un vizionar, autor a nenumărate invenții și inovații, pentru care progresul umanității a fost pus întotdeauna deasupra intereselor personale.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Trăim vremuri în care tehnologia ne marchează viața mai mult decât oricând în istoria umanității, iar dezvoltarea tehnologiei este din ce în ce mai alertă. Cu toate acestea, tehnologia se bazează pe concepte fizice și matematice enunțate și general valabile de zeci sau sute de ani. O temeinică însușire a acestora va spori capacitatea de adaptabilitate într-o societate tehnologică, mai mult decât atât, îi va transforma pe copii din consumatori de tehnologie în creatori de tehnologie.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? 

Proiectul a fost realizat cu sprijinul a două cadre didactice de specialitate (câte unul din fiecare din cele două școli unde a fost implementat proiectul). Împreună cu acestea a fost realizată selecția experimentelor, echipamentelor și a instalațiilor care au fost achiziționate sau realizate în cadrul proiectului. Personal m-am ocupat de aspectele tehnice și logistice ale proiectului (achiziții de bunuri și materiale, proiectare, construcție și testare instalații etc.), iar cadrele didactice, membrii ai echipei, s-au ocupat de organizarea programului de activități în cadrul școlilor, au asigurat suportul teoretic în cadrul prezentărilor și activităților etc. Din colectivele de copii cu care am lucrat am selectat și voluntarii care ne-au sprijinit în contextul participării la diverse acțiuni în afara școlilor (Noaptea Cercetătorilor, ScieFest, Gala Fondului Științescu etc.).

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Experimentele și instalațiilor au fost alese cu grijă, urmărind mai multe aspecte: factorul de noutate, ineditul, atractivitatea acestora, ilustrarea unor principii din fizică (electricitate, magnetism, optică etc.). As putea aminti câteva dintre echipamentele care au trezit cele mai puternice reacții: becul care levitează electromagnetic, piramida holografică, picăturile de apă care levitează (lumina stroboscopică), motorașele homopolare, placa Chladni, generatorul Van Den Graaf, lecție de anatomie folosind realitatea augmentată, globul de plasmă (bobina Tesla), experimente cu Arduino etc. 

De cele mai multe ori reacțiile copiilor au întrecut așteptările noastre, coodonator de proiect și cadre didactice. Copiii au fost extrem de captivați de experimentele în sine, au fost mult mai implicați în aceste activități decât în cazul orelor de cursuri formale, oftau dezamăgiți când suna clopoțelul care vestea începerea pauzei și întrerupea temporar activitățile. Mai mult decât atât, povesteau și altor colegi care ne căutau în pauze pentru a petrece cateva minute în compania experimentelor noastre. Profesorii colaboratori și-au redescoperit elevii, câțiva dintre cei care nu manifestau interes deosebit în timpul orelor deveniseră dintr-odată extrem de implicați în discuții, solicitau informații suplimentare, ne împărtășeau din proiectele personale pe care le desfășurau acasă. 

În cazul prezentărilor și activităților desfășurate în cadrul evenimentelor publice (Noaptea Cercetătorilor, ScieFest etc.), voluntarii aleși din rândul copiilor au transmis publicului entuziasmul lor, bucuria și mândria că au fost “scoși din anonimat”, că au fost investiți cu încredere prin integrarea lor în proiect și și-au onorat atribuțiile peste așteptările noastre. La rândul lui, publicul a răsplătit cu laude și aprecieri activitatea voluntarilor, lucru care a avut un puternic impact pozitiv asupra acestora.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da, am fost contactat de părinți care își doreau inclusiv continuarea activităților sub forma unor cercuri tematice, lucru pe care intenționam să-l concretizăm prin cel de-al doilea proiect finanțat prin Fondul Științescu. În alte cazuri, chiar părinții care au văzut parte din experimente și-au propus replicarea acestora acasă, împreună cu copiii.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Cu siguranță DA! Și pot enumera chiar mai multe: am întâlnit copii cu un potențial creativ enorm, care sunt îngropați în letargia orelor de curs. Profesorii nu cunosc potențialul latent al unui copil, el este evaluat strict din punct de vedere al asimilării curriculei. Pe de altă parte, am început să privesc cu mai mare încredere într-un viitor în care copiii de azi vor fi adulții de mâine.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

În cel de-al doilea proiect cu care deja am aplicat și am câștigat o nouă finanțare din partea Fondului Științescu, pe lângă activitățile de prezentare și experimente voi pune accentul pe organizarea și susținerea cursurilor de Arduino și imprimare 3D, având ca finalitate realizarea unor dispozitive complete și complexe, având la bază ideile copiilor.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Procedurile de aplicare pentru finanțarea unui proiect de către Fondul Științescu sunt mult mai facile decât în cazul altor finanțatori, iar reprezentanții Fondului din țară vă pot îndruma în scrierea unui proiect de succes.

Sursa foto: Proiect Experimentarium

Alexandra Fortiș – CoderDojo@CDLoga
Monica Nănescu – Hands on Meteo Science