Voicu Tomuț – PapiȘtii-Spectacolul Științelor
20/12/2018

Voicu Andrei Tomuț este student și mentor Științescu Mureș. ”MoZar – Monede și zaruri măsluite” și PapiȘtii-Spectacolul Științelor sunt proiectele în cadrul cărora a studiat împreună cu elevii asimetria distribuției de masă într-un zar și monedă, precum și probabilitatea stării finale după aruncare. Experimentele au stârnit uimirea, curiozitatea și interesul copiilor de a cerceta și aprofunda aplicat secretele fizicii.

 

 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

Am aflat de la domnul profesor de fizică.

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ideea nu mi-a aparținut, dar mi s-a părut interesantă.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Experimentul implica o monedă și niște zaruri=> MozarPapiu=>Papistașii

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat de acest domeniu științific?

E o poveste lungă.

Ce vă place la acest domeniu?

Fizica e un puzzle ce se întinde asupra întregului univers. Nu o să reușesc niciodată să îl rezolv, dar mereu mă pot distra căutând câte o piesă. De aceea îmi place acest domeniu.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Doar din desene animate.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Copii sunt curioși, pun întrebări și vor răspunsuri. Fizica nu doar oferă răspunsuri, ea îi și învață pe copii să le caute. Astfel, copiii devin mai curioși, mai inventivi, mai fericiți. Copii ar trebui să aibă parte mult mai devreme de ore de fizică bine făcute. Așa, nu o să ajungă la liceu să o vadă asemeni unui monstru abstract.

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Am avut nevoie de servo-uri, imprimanta 3D pentru zaruri, Raspberry pi etc.
Liceul ne-a pus la dispoziție sala de lucru și laboratorul în care am efectuat experimentele.

În ce au constat experimentele?

Experimentele au acoperit o paletă largă de fenomenele fizice, astfel am avut de la iluzii optice și experimente pe bază de căldură la materiale inteligente (nitinol), ferofluid, experimente de inducție etc.

Cum au reacționat copiii?

Sunt uimit de cât de ușor sunt de uimit copiii. Prima dată sunt atrași de “magie”, dar apoi vor să afle secretul din spatele trucului. Când am prezentat experimentele afară era interesant cum, prima dată, stăteau ei se uitau, iar apoi își chemau prietenii să se uite.

Au fost și peripeții?

Am mai conectat niște cabluri greșit, din când în când, în timp ce noi căutam eroarea în cod și pierdeam astfel câteva ore. Uneori mai dereglam câte un experiment (morișca cu nitinol) și aveam emoții că nu o să-l mai putem repara, dar totul a mers bine.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

Captivantă.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

Am ajuns sa apreciez mai mult profesorii pentru răbdarea cu care explică.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Aș alătura experimentelor și niște probleme de fizică (pentru cei mai mari ). Aș încerca să fac experimente noi mai spectaculoase.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

100% Da.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Poate un concurs între echipele (proiectele implicate). Competiția te ajută să te dezvolți mai repede.

Sursa foto: PapiȘtii

Liliana Iamandi – Brocom Design
Cristina Dudan – Iarba verde de acasă