Marius Jurca – Pixel_ART 2.1

Marius Jurca (13m10j) este un artist new media din Timişoara, interesat de neuroestetică, vizualizarea datelor şi conexiunile dintre artă, ştiință şi tehnologie. În 2014 a obținut un doctorat în Arte Vizuale. Timp de 2 ediţii Ştiinţescu Timişoara a fost mentor în proiectele Pixel_ART pe care le-a dezvoltat alături de o echipă pluridisciplinară. 

CUM A ÎNCEPUT TOTUL

Cum ați aflat de Fondul Științescu?

De pe social media.

Care este numele proiectului pentru care ați obținut finanțare? 

Proiectul se numește Pixel_ART 2.1

Cum v-a venit ideea cu care ați aplicat?

Ne doream de ceva timp să împărtășim pasiunile noastre legate de artă, design și tehnologie iar când am aflat de Fondul Științescu, am decis să aplicăm cu DIGITAL:CANVAS/, platforma noastră dedicată artei digitale. Scopul principal a fost acela de a realiza o serie de cursuri inedite destinate elevilor.

Ați formulat-o, așa cum a ajuns ea în proiectul câștigător, din prima? Sau ați avut și alte idei? Cum v-ați hotărât asupra celei cu care ați aplicat?

Ideea a venit destul de spontan, însă au existat mai multe ajustări până am ajuns la varianta finală. Fiind la a două ediție la care participăm, dezvoltarea ideii și a structurii proiectului a fost puțin mai ușoară, experiența anterioară a contat destul de mult.

Cum v-a venit ideea de titlu? Ați avut și alte variante? Dacă da, cum ați ales?

Am hotărât să continuăm ceea ce începusem cu un an în urmă și am propus astfel o nouă serie de cursuri tematice legate de artă și tehnologie, care să fie de actualitate și cât mai atractive pentru elevi. Titlul proiectului și ideea de pixel ca element definitoriu pentru arta digitală, au rămas relativ aceleași. La fel și ARP – pixelul jucăuș, personajul grafic prietenos, curios și adaptabil, asemeni unui pixel digital, creat cu scopul de a crește empatia și curiozitatea elevilor înscriși la cursuri.

PASIUNEA PENTRU ȘTIINȚE

Cum ați ajuns pasionat/ă de acest domeniu științific și ce vă place la el?

Trebuie să recunosc că sunt o fire foarte curioasă. Tehnologia, gadget-urile, jocurile electronice și nu în ultimul rând desenul, m-au pasionat dintotdeauna. Când eram mic, demontam jucăriile primite cadou și diferite alte obiecte lăsate nesupravegheate prin casă. Evident că le și montam la loc însă nu întotdeauna ieșeau la fel. Cred că fiecare domeniu științific este fascinant în felul său și merită explorat în măsura în care dorim să aflăm mai multe despre natură, noi înșine și tot ceea ce ne înconjoară. Descoperirile științifice oferă răspunsuri la foarte multe întrebări, ne testează imaginația și ne pune în valoare creativitatea.

Aveți vreun om de știință drept “erou”; unul care să vă fi inspirat? Dacă da, de ce?

Am studiat de-a lungul timpului mai multe domenii științifice pentru a găsi inspirație în arta mea. Nu aș putea să numesc un „erou” anume, au fost mai mulți oameni de știință a căror idei m-au inspirat și pe care îi respect foarte mult. De altfel cred că fiecare domeniu științific își are „eroii” săi. Oameni care prin curiozitatea, creativitatea și perseverența lor, ne-au făcut să conștientizăm complexitatea ascunsă a naturii, a vieții și a universului.

De ce credeți că e util pentru copii să înțeleagă acest domeniu științific; la ce le-ar putea folosi în viață?

Știința ne ajută să înțelegem tot ceea ce ne înconjoară, tehnologia ne simplifică viața iar arta ne îmbogățește cultural. Este important ca fiecare dintre noi să cunoaștem măcar principiile științifice de bază, pentru a putea fi la adăpost cel puțin de capcanele pseudo-științifice pe care le întâlnim tot mai des în mediul online.

Alexandra Orosan / Desen Digital                  Răzvan Alexandru Popescu / Desen Digital

APLICAȚIA

Care au fost resursele de care ați avut nevoie? Cine sunt cei care v-au ajutat să organizați proiectul, contribuind astfel la realizarea lui? (poate cineva care v-a pus la dispoziție o sală; poate voluntari care s-au ocupat de diverse sarcini).

Ca resurse am folosit diferite gadget-uri esențiale desfășurării cursurilor. Printre acestea se numără un roboțel care desenează singur pe perete, ochelari VR, tablete digitale și programe specifice de grafică digitală și realitate augmentată. Firma MyGreens ne-a sponsorizat cu 10 kituri complete de semințe ecologice și substrat pentru micro plante, special pentru unul din cursurile noastre. Am mizat mult și pe expertiza profesioniștilor din diverse domenii, astfel că am reușit să strângem la un loc o echipă compactă, formată din artiști și profesori din centre universitare precum Facultatea de Arte și Design din Timișoara, Universitatea Politehnică Timișoara și Asociația Tehnoarte. Spațiul fizic pentru realizarea câtorva cursuri, a fost oferit de Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară a Banatului și studioul de arta și design artouching.

În ce au constat experimentele și cum au reacționat copiii?

Am realizat șase cursuri de artă digitală destinate elevilor de gimnaziu și liceu, în domenii precum: ilustrație, grafică digitală, fotografie și grădinărit, desen algoritmic, sculptură 3D, realitate virtuală și realitate augmentată. Cursul meu s-a numit ARP. Desenează pe pereți și a constat în realizarea unor desene experimentale algoritmice, unde elevii au văzut cât de ușor se pot genera forme vizuale extrem de complexe, folosind câteva principii grafice de bază. Mai mult decât atât, desenele realizate de copii, au devenit parte dintr-un performance live, care a fost transmis online și în care roboțelul a transpus o parte din desenele copiilor pe unul din peretele studioului artouching. Copii au fost foarte surprinși la vederea roboțelului în acțiune. Credem că a fost o experiență inedită pentru ei.

Au fost și peripeții?

Nu neapărat, cu excepția faptului ca unul din desenele algoritmice realizate de copii a fost atât de complex încât roboțelul a rămas fără culoare spre finalul transpunerii desenului.

Vi s-a întâmplat să vină părinți să vă spună ce le-au povestit copiii despre activitățile la care au participat?

Da, am fost foarte fericit să aflu că atelierul meu a avut efecte productive asupra unor elevi, care au continuat să exploreze mai departe cu entuziasm ceea ce au învață la curs. De altfel toate cele șase cursuri realizate în cadrul proiectului Pixel_ART 2.1 au avut preponderent feedback pozitiv din partea părinților și a elevilor, fapt care ne-a încântat foarte mult.

BILANȚ DE “EXPERIENȚĂ ȘTIINȚESCU”

Cum v-a ajutat experiența asta?

M-am simțit foarte bine alături de elevi, ne-am distrat de minune împreună și am observat încă o dată, că imaginația și creativitatea copiilor nu are limite.

Ați avut vreo revelație în cadrul proiectului?

M-a impresionat entuziasmul și energia pe care copiii o emană atunci când descoperă ceva nou și cât de ușor își însușesc noile informații.

Ce-ați face altfel, dacă ar fi să aplicați din nou?

Suntem foarte mulțumiți de cum a ieșit întregul proiect. Dacă ar fi să aplicăm la edițiile viitoare, cu siguranță o să încercăm să dezvoltăm și mai mult ideea de bază a proiectului, astfel încât să devină cât mai interesant atât pentru noi ca organizatori, cât și pentru elevi.

Ați recomanda și altora să aplice la Fondul Științescu?

Sigur, este o mare bucurie să putem transmite tinerelor generații, informații esențiale din diverse domenii științifice. E foarte bine că astfel de programe există și că ajută la stimularea imaginației și a creativității copiilor de diferite vârste.

VIITORUL ȘTIINȚESCU

Cum credeți că s-ar putea dezvolta programul în anii care urmează – și ce credeți că ar trebui să se întâmple pentru ca el să se transforme într-o mișcare a comunității?

Mai multe resurse, mai multe colaborări cu mentori profesioniști, creează automat mai multe oportunități de dezvoltare pentru copii și elevi. Iar asta ajută mult la formarea unei comunități mai dinamice, mai puternice și mai libere în gândire.

Știți pe cineva care-ar fi dispus să dea o mână de ajutor ediției viitoare?

Cred că sunt destul de mulți creatori pasionați de știință, tehnologie și educație, care cu siguranța ar accepta o astfel de provocare.

Credit imagini: Digital:Canvas/


 

Programul Ştiinţescu este implementat la Timișoara de Fundaţia Comunitară Timişoara și susținut la nivel național de Federaţia Fundaţiile Comunitare din România – FFCR. Au făcut posibil fondul în 2021: Hamilton Central Europe, părtaș la poveste, încă de la înființarea programului la Timișoara, în 2018; HELLA România, partener local din 2019 şi Romanian-American Foundation, finanțator strategic național.