MadgeariȘtii și STEM Bridge

Doi ani, un profesor dedicat: prof. dr. Daniela Dumitraș și un grup de elevi dornici să înțeleagă ști- ințele dincolo de misterul ce le învăluie, au dat naștere proiectului STEM Bridge. Anul acesta, pent- ru o perioadă de aproximativ 5 luni (ianuarie – iunie), Liceul Tehnologic Economic „Virgil Madgearu” s-a bucurat, din nou, de finanțarea unui nou proiect. Acest lucru a fost posibil datorită Fondului Științescu, care, după cum știm, dorește să-i ajute pe copii să descopere, prin experi- mente, activități practice și jocuri, partea atractivă și interesantă a științelor.

Într-o zi ploioasă de început de mai, am mers în vizită la Liceul „Virgil Madgearu”, un liceu care beneficia pentru al doilea an consecutiv de programul Științescu. Acolo urma să o întâlnesc pe doamna profesor Daniela Dumitraș. Întâlnirea era programată la ora 11:00, dar pentru că am ajuns mai devreme, am avut timp să rememorez, pentru câteva minute, clipele petrecute în cei patru ani de liceu. Am schițat un zâmbet scurt în memoria acelor vremuri și mi-am îndreptat privirea către intrarea principală.

În fața ușii, mă întâmpina doamna profesoară. Am urcat împreună până în laboratorul cu „surprize”, locul unde urma să se desfășoare și interviul nostru. Odată ajunsă în laborator, primul lucru care mi-a atras atenția a fost tabla plină cu formule de chimie, ceea ce m-a făcut să cred că aici lucrurile sunt luate foarte în serios atât de doamna profesor, cât și de elevi. Următorul aspect asupra căruia privirea s-a oprit a fost flipchart-ul, unde, din spusele doamnei, pe el se aflau scrise ideile elevilor, care, ulterior au dus la conturarea proiectului STEM Bridge. Emoțiile pe care le aveam au dispărut în clipa în care am văzut că în fața mea am un om pasionat de științe, un om care se dedică în to- talitate elevilor săi, un om care face greul să devină ușor. Așa am cunoscut-o pe doamna profesor Daniela Dumitraș.

Și totuși… de unde a pornit ideea proiectului STEM Bridge? Cu experiență deja în descoperirea tainelor lui Științescu, elevii de la „Madgearu” și-au dorit să continue și anul acesta activitățile. Entuziasmați de proiectul de anul trecut, de abilitățile pe care le-au acumulat, dar și de noile pasiuni descoperite, elevii susținuți de doamna profesor și-au adunat toate forțele pentru ca proiectul lor să iasă din nou câștigător. Vestea că proiectul a fost acceptat și că urmează să fie finanțat a creat, printre elevi, un val de bucurie.

Prin aplicarea acestui proiect au fost urmărite o serie de obiective, diferite de ceea ce prevede o oră obișnuită la clasă. Astfel, principalul obiectiv vizat a fost umanizarea științelor. S-a dorit ca prin intermediul experimentelor și activităților practice, științele să devină mult mai atrăgătoare în ochii elevilor, să nu mai creeze acea stare de groază când aud de matematică, fizică sau chimie. De asemenea, un alt obiectiv urmărit a fost acela de a-i face pe elevi să devină conștienți că sunt capabili de anumite abilități de care nu erau conștienți.

Au fost mai multe idei propuse de elevi, însă doar unele au fost păstrate. Ideile au fost creionate încă din vacanța de vară, și adunate în decursul a două săptămâni, astfel, fiecare elev a avut ocazia de a contribui cu orice idee. În momentul în care au început să scrie proiectul, au fost selectate doar ideile pe care, ulterior, să le poată pune în practică (au fost și idei pentru care nu aveau expertiză, neavând specialiști, de exemplu crearea de roboței).

În ceea ce privește selectarea elevilor care să facă parte din proiect nu au existat restricții. Au fost acceptați elevi indiferent rezultatele școlare, de notele obținute la anumite materii, contând doar dorința de a se implica în activitățile proiectului. Fiecare elev care și-a manifestat dorința de a face parte din echipă, a fost primit cu brațele deschise. Dintre cei peste 400 de elevi cu care doamna profesor lucrează la clasă, aproximativ 150 au ales să se implice activ în proiect. Pentru că labo- ratorul nu este unul foarte spațios, dar și pentru că doamna profesor își dorește ca fiecare elev să interacționeze cu științele eficient, aceasta a ales să-i împartă în grupe de câte 20 de

elevi. Munca este imensă, pentru că trebuie să repete aceleași experimente cu fiecare grupă în parte. Însă doamna profesor este atât de pasionată și de dornică să le împărtășească elevilor săi din tainele științelor, încât nimic nu i se pare prea mult sau prea obositor.

Un avantaj al implementării acestui proiect la Liceul Tehnologic Economic „Virgil Madgearu” este faptul că elevii descoperă că sunt capabili să înțeleagă științele, iar groaza care îi cuprindea odinioară, când știau că urmează ora de matematică sau chimie a dispărut. Un alt avantaj menționat de doamna profe- sor ar fi acela că prin intermediul acestui proiect, curiozitățile și dorințele elevilor în materie de științe sunt satisfăcute. De asemenea, acest proiect îi ajută pe elevi să-și dezvolte abilități de comunicare în echipă, să-și susțină cu argumente punctul de vedere, pentru că, de multe ori opiniile contradictorii reprezintă un semn al evoluției, iar opinia cea mai bine argumentată va câștiga, și de ce nu, îi va deter- mina să devină mai responsabili și mai asumați de faptele lor.

 

Atelierele s-au realizat în afara programului școlar, însă, experimentele reușite de la chimie, fizică sau biologie au fost prezentate la clasă de către elevi. Astfel, la începutul fiecărei ore de chimie, sunt dedi- cate aproximativ 5-10 minute pentru a prezenta câte un experiment descoperit în urma atelierelor din cadrul proiectului STEM Bridge, și astfel, orele devin mai atractive.

Fiecare elev care și-a manifestat dorința de a face parte din echipă, a fost primit cu brațele deschise. Dintre cei peste 400 de elevi cu care doamna profesor lucrează la clasă, aproximativ 150 au ales să se implice activ în proiect. Pentru că laboratorul nu este unul foarte spațios, dar și pentru că doamna profesor își dorește ca fiecare elev să interacționeze cu științele eficient, aceasta a ales să-i împartă în grupe de 20 de elevi. Munca este imensă, pentru că trebuie să repete aceleași experimente cu fiecare grupă în parte. Însă doamna profesor este atât de pasionată și de dornică să le împărtășească elevilor săi din tainele științelor, încât nimic nu i se pare prea mult sau prea obositor.

Publicată de Daniela Dumitras pe Sâmbătă, 25 mai 2019

Totodată, metoda de transmitere a informaților este una diferită de ceea ce se întâmplă, de regulă, la clasă. Dacă în timpul orelor profesorul este cel care le furnizează informații elevilor, acum, în cadrul proiectului STEM Bridge, profesorul ocupă rolul de facilitator al învățării elevilor. Mai exact, informațiile nu mai sunt transmise prin metoda clasică, profesorul predă, iar elevul se află în centrul atenției. El este cel care descoperă lucruri, și pe care le împărtășește cu ceilalți colegi. Adică fiecare învață de la fiecare. Iar mândria de a participa la diverse evenimente, concursuri și festivaluri ale științelor îi motivează și îi face pe participanții la acest proiect mai încrezători în forțele proprii, sperând la un viitor mai bun.

Liceul Tehnologic Economic “Virgil Madgearu” Iași este laureat al concursului de finanțare desfășurat în cadrul celei a două ediții de program, sesiunile 2017-2018 și 2018-2019. Fondurile primite au acoperit necesarul de materiale pentru activitățile interactive din laboratorul de științe.

* Articol scris de Loredana Matei în cadrul internship-ului desfășurat de Fundația Comunitară Iași, în perioada martie – iunie 2019.